Hanzlík: Musí přijít nějaký blázen…

Se skladatelem Tomášem Hanzlíkem o rekonstrukcích oper i šíření slávy moravského a českého baroka

Tomáš Hanzlík při odpolední zkoušce koncertní verze Římské Lukrécie, Theatrum Kuks 2021, foto Marek Malušek.jpg (1.26 MB)

Přesvědčivě a houževnatě dokazuje, že hudba českého a moravského baroka se vyrovná těm největším „blikajícím logům“, jež si hýčká německá a potažmo světová muzikologie. „Nevím, proč se pořád zhlížíme v něčem odjinud, když česká hudba v tomhle období jednoznačně dosáhla - stejně jako v architektuře - jednoho ze svých vrcholů,“ říká Tomáš Hanzlík.

Skladatel, muzikolog či umělecký šéf souboru Ensemble Damian a také jeden ze tří nominantů v Ceně divadelní kritiky za hudbu roku. Tou je jeho hudba k opeře Římská Lukrécie, jež nadchla publikum v zářijovém týdnu Antické Štvanice v plenéru pod Hlávkovým mostem. A koncertněji podanou verzi mohli návštěvníci slyšet na slavnostním zahájení 20. ročníku festivalu Theatrum Kuks v srpnu 2021. Více čtěte zde »


034. pátek 25. 8. (Jiří Kottas).jpg (140 KB)

Baroko máme nejvíc pod kůží, říká zakladatel festivalu Stanislav Bohadlo

Už přes dvacet let ožívá obec Kuks i protější břeh s hospitálem koncem srpna festivalem THEATRUM KUKS. Probudit uměleckého ducha doby hraběte Šporka se rozhodl vysokoškolský profesor, muzikolog a propagátor baroka Stanislav Bohadlo, kterému v roce 2002 padla do oka jedna stodola z 18. století… Přečtěte si rozhovor, který vznikl ke 20. narozeninám festivalu, jenž se postupně stal jednou z nejvýznamnějších kulturních akcí v kraji. Více čtěte zde »


Okouzleni Kuksem a barokem aneb Jak to všechno začalo

P8190071 (1).jpg (1.31 MB)

Dvacet let, to už by se snad mohlo nazvat tradicí. A festival THEATRUM KUKS, to je navazování na tradici… na tradici Kuksu jako hudebního, divadelního a uměleckého centra evropského významu, které ze zapadlého údolí ve východních Čechách na přelomu 17. a 18. století postupně vybudoval hrabě František Antonín Špork. Genius loci unikátního barokního areálu přetrvalo i dlouhá období nezájmu a chátrání, aby bylo od 90. let minulého století zase postupně více vidět a cítit. O to se zasloužil i Stanislav Bohadlo, který zároveň s festivalem inicioval vznik amatérského divadelního souboru Geisslers Hofcomoedianten, jenž je s festivalem nerozlučně spjatý.

„Mohli jsme se tenkrát podílet na oživování místa, které ještě zdaleka nebylo po rekonstrukci, takže působilo spíš dekadentně, než nějak honosně barokně,“ vzpomíná, jak začal příběh Geisslerů i festivalu, jedna ze zakládajících členek souboru a zároveň ředitelka Theatra Kateřina Bohadlová. Více čtěte zde »