No. 3: VŠECHNO CIZÍ, VŠECHNO NAŠE
Anotaci k inscenaci souboru TMEL s názvem PELECH jsem si přečetla až po představení. Dost se lišila od toho, co jsem si z něj odnesla. Nevnímám to vůbec jako negativum, dá se tak totiž krásně sledovat, jak absence mluveného slova lechtá imaginaci a inspiruje dítě v nás k prozkoumávání vlastní fantazie. Pro mě bylo celé představení o prostředí mimo antropocén (= epocha planety Země, do níž se bezprecedentně otiskla lidská činnost), v němž cizí ekosystém prostě jen existoval. Jednotlivé druhy evidentně prožívaly velká dramata, psaly velké příběhy, jenomže absence lidského prvku znamenala příjemný odstup a úlevu. Tohle se mě – nás – netýká. Jde o cizí vyprávění, jehož půdorysu rozumím, ovšem osudy aktérů sleduji nezúčastněně. Prostě se mi dějí před očima. Troufám si říct, že v tvorbě TMELu se tenhle divácký dojem objevuje pravidelně a patří k jejich největším devízám. Stejně jako specifická scénografie Berty Doubkové plná hadiček, mističek, drátků, vrstev, vyčuhování, zalézání, skládání a odkrývání. A opět, není v ní nic lidského a v tom tkví její největší půvab. Celé je to cizí, vzrušující a vybízející k prozkoumávání.
Trochu jinak se to má s inscenací KRONIKÁRIUM ANEB KABARET KUKS od festivalové stálice, Divadla DNO. Ta vychází ze skutečných místních kronik, ale nezaměřuje se nutně na velké dějiny, spíš na zdánlivé banality, jejichž zaznamenání působí úsměvně. Zároveň jsou to většinou právě každodennosti typu nové hasičské stříkačky nebo úpravy přístupu na jatka, které tvoří historii obcí a měst. S humorem sobě vlastním přidali herci a herečky píseň na přání, informace o konkrétních číslech popisných, improvizovanou anekdotu tváří v tvář trapnu. Pro každou dílčí etudu nebo historické zastavení v kapitole kroniky měli navíc připravené papírové, kartonové, houbové i špejlové loutky a občas nás preventivně okrášlili aromatickými rozstřikovači nebo hejnem bublin. Předělovým rokem, možná dokonce rokem nula, kterým inscenace končí, je rok 2002, kdy se trojice Bohadlů shodla na názvu pro festival, který v dalších desetiletích bude Kuks výrazně formovat a dělat něj obec novobarokní kultury.
V krátkém dramaturgickém úvodu ke koncertu GRYPHIUS LANDSCHAFT tria Micro Oper München mluvila Kateřina Bohadlová mimo jiné o tom, že trojice měla potřebu se vyjádřit k současnému stavu světa, ovšem bez zbytečných doslovností. Proto, ačkoliv nejsou zaměřeni primárně na barokní období, zvolili jako výchozí materiál texty Andrease Gryphia, který prožil většinu života v období třicetileté války. Jeho výpovědi se tak bohužel dají snadno pochopit v kontextu současnosti. Zpívané pasáže v podání Cornelie Melián obalovaly instrumentální plochy elektrické kytary, kláves a elektronických zvuků a disonancí, jejichž poslech není záměrně nic příjemného. Jako by se člověk ocitl mezi ocelovými obručemi, v bunkru, kousek od nepřátelské linie, na mrtvém válečném poli. Někde, kde už mnoho lidskosti nezbývá.
V tomto stavu mysli naštěstí návštěvnictvo festivalu nesetrvalo dlouho, protože o závěr dne se tentokrát postaral domácí soubor s jedenáct let starým kouskem DVĚ KOMEDIE V KOMEDII. Rozvětvené divadlo na divadle, jehož autorem je Giovan Battista Andreini nejen, že prezentuje nejrůznější podoby divadle autorovy doby, navíc si ho bere částečně i jako téma. Například dojde k nenápadné prohlídce divadla a výčtu toho, co všechno se ukrývá za jevištěm, pod jevištěm, vedle jeviště a nad jevištěm. Šestičlenný geissleří ansámbl si scénograficky vystačí se dvěma kvádrovými konstrukcemi a několika maskami. Ovšem to, co jako diváci během sedmdesátiminutového představení sledujeme, je koncert komediálního herectví. Výraznou typologickou i pohybovou stylizaci, sexuální a fekální humor, práci s časem i rytmem a přesné pointování situací si Petr Šmíd, Claudia Eftimiadisová, Vojtěch Franců, Kristýna Matěj Dámová, Martin Bohadlo a Alena Hladká v režii Petra Haška tak zvaně mažou na chleba.
Přiznávám, že na divadle komedie tohoto typu obvykle nevyhledávám, bývám k nim skeptická. Mám totiž pocit, že v jejich případě není možné se herecky schovat za vznešené filosofické myšlenky, za poezii nebo dokumentární náměty. Jakmile není inscenace herecky suverénní, upadá do trapné školní besídky. A suverenita Geisslers Hofcomoedianten je v tomto případě nezpochybnitelná.
Třešničkou na dortu pak byly východní, balkánské a hispánské bomby, které shazoval DJ Messerschmitt. Pro nás, damácké intelektuály z planety Praha, zazněla dokonce i P/\ST. Co víc chtít, že jo?
Barbora Sedláková