Land artová dílna s Abbém Libanskym a Barbarou Zeidler | Loutkoherecká dílna s Matijou Solcem | Pěvecká dílna s Ondřejem Mackem
HARLEKÝN, NEBO KNIHA? POJĎ S TÍM VEN!
Land artová dílna Abbé Libanskeho a Barbary Zeidler na téma Harlekýn.
Z roku 1727 (před 290 lety!) je v Kuksu doložený divadelní titul Harlekýnova svatba. V Kuksu prokazatelně stály na mostě tři (možná pět) sochy Harlekýnů, po kterých dokonce zbyly i tři podstavce. Náplní land artové dílny byla instalace “Harlekýnů” z knih. Instalace koresponduje s tradiční Bibliothekou pod kukským viaduktem, pracovat se bude s lokálním tématem i historickým motivem. Součástí workshopu je i spoluúčast na budování instalace Bibliotheca XV.
ABBÉ LIBANSKY
(1952) je fotograf, grafik a land artový umělec. Narodil se v Praze, od roku 1982 žije a pracuje ve Vídni. Zabývá se také výstavní činností nejen v Rakousku a v Čechách, ale i v zahraničí – jako např. Recycling Art (Curych), Československá fotografie v exilu (Praha), Borders in the Head / 200 Benešových hlav proti populizmu (hranice mezi Českou republikou a Rakouskem), Bibliotheca I – XV. (festival THEATRUM KUKS) nebo My Underground (Vídeň, Krakov, Tel Aviv, Jeruzalém, Drážďany, Varšava, Brusel, Praha, Mnichov). Spolu s ním povede workshop fotografka a grafička Barbara Zeidler z Institut für Kulturresistente Güter.
LOUTKY V RUCE
Loutkoherecká dílna Matiji Solceho na téma Pulcinella a smrt.
Loutka. Jak se rodí, jak se oživuje, jak žije? Co všechno můžu dělat, když ji mám v ruce? A co když umře?! Tím vším se zabývala loutkoherecká dílna pro zkušené, méně zkušené i zcela nepolíbené loutkáře. Účastníci se sami mohli vymyslet technologii a využití loutky, sami si ji vyrobit, animovat a ozvučovat. Tématem workshopu byla klasická postava komedie dell´arte – a zároveň i italského loutkového divadla – Pulcinella a její boj se Smrtí. Tímto tématem se připomělo loňské třistadvacetileté výročí první dochované návštěvy loutkového Pulcinelly v Čechách, kterého přivezl na dvůr hraběte Šporka do Kuksu loutkář J. Ch. Neumann v roce 1697.
MATIJA SOLCE
(1981) je muzikant, loutkář, herec, režisér, lektor a pedagog, absolvent doktorského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU (téma "hudební perspektivy loutkového divadla"). Ve své tvorbě úzce propojuje hudbu a divadlo, a proto se jeho koncerty často proměňují v interaktivní divadelní představení nebo se jeho loutkové inscenace stávají hudebními skladbami. Se svými loutkově-hudebními inscenacemi navštívil již téměř celý svět (EU, Rusko, Japonsko, Ekvádor, Austrálie, Mexiko a další). Matija je také excelentním hráčem na akordeon a velkým znalcem lidových hudebních stylů (balkánský, klezmer, irský, bretoňský, skandinávský, cikánský, slovinský a další). Je zakladatelem a kapelníkem pražské hudebně-divadelní skupiny Fekete Seretlek, člen mezinárodní skupiny Etno in Tranzit a spolu s populárním chilským hudebníkem Nano Sternem založili duo Folkoholics, se kterým cestují zejména po střední a jižní Americe.
ZPÍVEJ JAKO BIONI!
Aneb Kantáty Antonia Bioniho v současné interpretaci. Hudební dílna Ondřeje Macka.
Cílem workshopu bylo oživit hudbu Antonia Bioniho, benátského skladatele spjatého s hudební a divadelní kulturou Kuksu doby hraběte Františka Antonína Šporka. Náplní workshopu bylo nastudování a provedení Bioniho kantát, unikátně dochovaných v hudebním archivu arcibiskupského zámku v Kroměříži. Skladatel a zpěvák Antonio Bioni (1698–1739) pocházel z Benátek, kromě rodného města působil zejména ve Střední Evropě, především v Praze, Vratislavi a ve Vídni, kde také zemřel. V roce 1724 přišel do Čech jako člen operní společnosti Antonia Denzia a Antonia Marii Peruzziho. V létě téhož roku, ještě před zahájením provozu Šporkovského divadla v Praze, byla v Kuksu dávána Bioniho opera Orlando Furioso. Během nastudování Bioniho kantát byli účastníci kursu seznamováni se základními principy interpretace italské hudby 18. století (práce se textem, aplikace afektové teorie a barokní rétoriky v praxi, zpěv recitativu, vokální ornamentika aj.).
ONDŘEJ MACEK
(1971) je český hudebník, cembalista, hudební vědec a badatel. Zaměřuje se především na hudbu barokního období a zejména pak na operní tvorbu období baroka. Od roku 1997 žije a působí na zámku v Českém Krumlově, kde se zabývá výzkumem a interpretací barokní opery.