CREEPY KYTICE A FANCY PIKNIK
Bára Sedláková
Baroko jako sloh mi nikdy úplně nepřirostlo k srdci. Znovu jsem na to myslela na první zastávce čtvrtečního výletu v Kostele Jana Nepomuckého na Zvičině, a pohled mi přitom klouzal po bílo-zlatém agresivně plastickém oltáři přímo proti mně. Všechna ta expresivní gesta, dynamičtí svatí a eroticky podbarvení andělé. A najednou mi došlo, v čem by mohl tkvít hlavní důvod mých nesympatií k baroknímu umění: je na mě příliš extrovertní. Každá postava se cítí dostatečně sebevědomá, aby se rozmachovala prostorem v expresivních gestech, upozorňovala na sebe svými zvlněnými hávy nebo rovnou odhalenými oblými křivkami, a ani ji nenapadne, že by se měla cítit provinile nebo invazivně.
Jenomže já, když vstoupím do barokně vyzdobeného interiéru, cítím se zahlcena senzorickým peklem a egoistickým sebevědomím. Nakonec v tom ještě bude závist. Závidím baroku jeho totální rezignaci na názory a soudy všech a všeho okolo. Naštěstí pro mě se ve zvičinském kostele odehrála hudební improvizace Řekni mi, při níž Antonia Nyass a Milli Janatková překládaly příběhy vyprávěné diváky a divačkami do melodií s natolik jemnou citlivostí a subtilností, že veškerou agresi rozbouřeného oltáře zkrotily. Jednotlivá vyprávění se nesla vesměs v humorném duchu a heslo „kovový Ježíši, koroduj za nás“ mi zůstane vryté do paměti ještě dlouho.
Kromě reflexe samotného programu se opět neubráním krátké odbočce, jež se tentokrát týká naší party výletníků. Hned při nástupu do autobusu se mi totiž vybavily školy v přírodě na základní škole, při nichž se taky trochu panicky řešilo, zda má každý v autobuse svého souseda, při každé zastávce se veškeré žactvo vydalo nejprve ke stánku s občerstvením a při vhodné příležitost se ozývaly poznámky spolužáků-vtipálků, kteří se nebáli na sebe upozornit před celou třídou hláškami typu „kdo tu není, ať se přihlásí“ (což je mimochodem věta, jež zazněla i při našem výletě, a nebylo to z úst dětských). Takže se mi nutně nabídlo srovnání a chtělo se mi smát, protože dospělost bude nakonec možná opravdu jenom mýtus.
Nutkání ke smíchu pokračovalo i v lomu u Svatojanských lázní, kde jsme v přírodním amfiteátru zhlédli svérázné převyprávění Erbenovy Kytice. Dle barokního motta memento mori se řešila především smrt. Smrt jako téma, jako motiv, jako záliba, jako fascinace, strach, ale především jako předmět humoru. Byla to totiž mimo jiné covidová pandemie, jež připomněla zejména naší západní civilizaci, jak moc doplácíme na skutečnost, že stavíme smrt do protikladu k životu, namísto abychom ji přijali jako samozřejmou součást naší existence.
O to víc ovšem fungovaly „nekorektní vtipy“, v nichž se rozebíral postup pohřbívání zohaveného dítěte z Vodníka nebo dětská záliba v masovém vyvražďování mravenců a berušek. Generačně nezpřízněná trojice herců přiblížila jednotlivé balady, ale i celkovou atmosféru Erbenovy knihy těm, kteří by ji snad neznali, zejména ale bavila každého, kdo ji někdy držel v ruce. Těžko říct, nakolik se jednalo o improvizaci, každopádně neučesanost a výskyt podivných míst nabitých zřejmě úmyslným trapnem a divnotou mě nejednou donutily vyprsknout smíchy. A ještě malá poznámka, osobně mi smrt pod lavinou nepřipadá horší než třeba upálení nebo pohřbení zaživa. To jen kdyby chtěl někdo před spaním zapřemýšlet pod heslem Felixe Holzmanna „představte si“.
Odpoledne na prvorepublikové plovárně u Hořic s hudebním doprovodem tělesa Za Rohem, stejně jako barokní piknik Kuby Borovanského s doprovodem folklorního uskupení Milánosz ve večerních hodinách, mě zase vrátil o dva měsíce nazpět – na konec června, kdy má léto ještě krásně sladký nádech začátku a příslib prázdninových radovánek. Naopak v srpnu mám alespoň já často pocit, že, jak se léto naklání k podzimu, visí ve vzduchu nepříjemná melancholie. Nikoliv z blížícího se podzimu, ten je totiž společně se zimou tím nejlepším obdobím (a to je prostý fakt, za nímž si stojím), ale prostě jen z blížícího se konce.
Tudíž mě dnes (respektive včera) velmi překvapilo, jak moc „začátkoprázdninový“ pocit mnou prostupoval při sledování hemžících se plavců a plavkyň a při poslechu balkánských písní s výhledy do krajiny. Zase o tom nebudu moct nikomu vyprávět, protože světýlka, papírové girlandy, žhnoucí louče, piknikové koše na dekách, panoramata české krajiny a popíjející strávníci při západu slunce… no to zní prostě jako kýč hodný obrázku staženého z Tumblr nebo Pinterestu. Tak teď mám jeden takový stažený do paměti i já. Bez možnosti sdílení, bude jenom můj.