JSME NA SÍTÍCH
   

10:00 – 18:00 | THEATŘÍČKUM KUKSÍČEK aneb BAROKO DĚTEM!

Mini festival v rámci sobotního dne pro děti a jejich rodiče. Divadlo, bojovka, barokováníčko, dílny... Baroko patří i dětem! 

PROGRAM MINI FESTIVALU:

 

10:00 – 18:00 | Ilegumova divadelní společnost – Alchymistická manufaktura hraběte Sporcka

PREMIÉRA! 

Kdykoli v průběhu celého dne si můžete projít astronomicko-alchymistický trenažer pro malé i velké. Na několika interaktivních stanovištích se poučíte o všech metafyzických kouzlech barokní alchymie. Závěrem je poslední tajemné stanoviště, na které se dostanou pouze pozorní učedníci!  

Ilegumova divadelní společnost získala rezidenční pobyt na festivalu a tento projekt tedy vzniká exkluzivně pro festival THEATRUM KUKS.

Okolí kukského mostu a Rentzova muzea barokního tisku. 

Vhodné pro děti a rodiče od 6 do 100 let. 

VSTUPNÉ ZDARMA.   

Kuks má zcela unikátní polohu, a i při rozmístění slavných soch bylo pamatováno na některá ezoterická pravidla. To samozřejmě není náhodou. Zámek byl záměrně vybudován tak, aby byl průnikem několika významných astrologických siločár. Pokud totiž platí postulát z pradávné alchymistické knihy Tabula smaragdina, musí se makrokosmos zrcadlit v mikrokosmu a naopak… Jedině zevrubným studiem vesmíru tak lze odhalit všechna tajemství světa a přiblížit se o krok blíže k bájnému kameni mudrců! A hrabě Sporck zdaleka nebyl jen kladná postava podporující umění. Podporoval i některé, daleko temnější cesty… Skupina alchymistů se snaží vytvořit naprosto revoluční podhoubí pro studium světa. Vítejte v alchymistické manufaktuře hraběte Sporcka. Pokud budete dobrými učedníky, zasvěcení vás nemine!

Ilegumova-divadelni-spolecnost-Alchymisticka-dilna.jpg (1.30 MB) 

Tvůrci:

Námět, scénografie, režie: Jakub Hojka
Námět, dramaturgie, produkce: Barbara Straková
Scénografie: Jitka Hlaváčová, Anna Pašková a Denis Bastuga
Hudba: Jakub Borovanský

Obsazení:

Slunce: Gabriela Rejková
Merkur: Edita Dvořáková
Saturn: Jakub Hojka
Luna: Kristýna Bubeníková
Jupiter: Jakub Borovanský
Mars: Jitka Hlaváčová
Venuše: Natálie Rejková

Předpokládaná délka: 150 min.

Projekt vznikl za podpory festivalu THEATRUM KUKSNadace Život umělce

ILEGUMOVA DIVADELNÍ SPOLEČNOST

Nezávislé loutkové divadlo, které od roku 2014 hraje pro všechny věkové skupiny, ale především pro děti. Ve svých inscenacích se snaží navazovat na českou loutkářskou tradici, ale i hledat nové alternativní formy. V současné době se zabývá hlavně klasickými náměty (například Sůl nad zlato, Malá mořská víla, Zlatá rybka, Vánoční koleda atd.). Soubor hraje hlavně ve školách, v kavárnách a nemocnicích (pravidelně spolupracuje s FN v Motole). Zároveň se účastnil několika ročníků Loutkářské Chrudimi, vystupoval v rámci festivalu Praha žije hudbou nebo Kavárny naživo. V současné době se snaží rozšířit svou činnost nad rámec běžné činnosti zájezdového divadla pro děti a hledá témata, která budou oslovovat převážně dospělé diváky.

Ilegumova divadelní společnost je druhý vítězný rezidenční projekt festivalu THEATRUM KUKS. Výzvu k přihláškám k rezidenčnímu pobytu na Kuksu vydal festival vloni v září. Rezidence umožňuje zkoušení na Kuksu a uvedení vítězného uměleckého projektu v rámci festivalu. Smyslem nápadu je podnítit mladé umělce k zájmu o baroko. Jedinou podmínkou rezidence bylo, že daný projekt se musí inspirovat barokním uměním. Přihlásilo se celkem šest nezávislých subjektů: Jakub Čermák s uměleckým gangem Depresivní děti s projektem „Nebeský hlas (Český Farinelli“); soubor Mysterium Tkšupt, složený ze čtyř studentů druhého ročníku herectví KALD DAMU Šimona Dohnálka, Edity Valáškové, Daniela Horečného, Adama Mensdorffa-Pouilly, studenta druhého ročníku navazujícího magisterského studia scénografie ALD Mikoláše Ziky a studenta druhého ročníku produkce Adama Svobody s projektem „Missa temporalis“; Miřenka Čechová s Tantehorse a projektem „Family Therapy“; Nina Jacques a soubor 8 lidí s projektem „Všechna jitra světa“; Ondřej Škrabal se souborem Studio Rote a s projektem „Kvartet Juan aneb konec Baroka“; Jakub Hojka se souborem Ilegumova divadelní společnost a s projektem „Alchymistická manufaktura hraběte Šporka“. Vedení festivalu THEATRUM KUKS se rozhodlo ze všech – bez nadsázky skvělých a velmi zajímavých projektů – vybrat dva. Tím prvním je projekt „Všechna jitra světa“ studentů KALD DAMU.

JAKUB HOJKA je herec, loutkář a režisér. V současné době se věnuje loutkovému divadlu v celé škále jeho projevů od tradičního loutkářství až po moderní syntetické směry. Svou loutkářskou kariéru zahájil jako člen souboru loutkového divadla Jiskra, brzy také začal hostovat v hlavních úlohách v Říši loutek a Tradičním loutkovém divadle Zvoneček. Založil vlastní soubor Ilegumova divadelní společnost, pro který připravil řadu inscenací (některé včetně vlastní scénografie), za něž získal několik ocenění na loutkářských přehlídkách. Také se věnuje imerzivnímu divadlu v rámci projektu Pomezí. Zároveň studuje biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, což se snaží zohlednit ve svých divadelních projektech.

BARBARA STRAKOVÁ je studentka divadelní vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Bývalá členka souboru loutkového divadla Jiskra, kde současně působí pouze externě. Zároveň působí jako produkční spolku Mladá Opera Praha a příležitostný dramaturg souboru Ilegumova divadelní společnost.

JAKUB BOROVANSKÝ je muzikolog a hudební skladatel. Již během studia na HAMU se věnoval hudební spolupráci na inscenacích v divadle DISK, Divadle J. K. Tyla či spolupracoval se souborem Spektákl. Je spoluzakladatelem projektu Kavárny na živo a v současné době pracuje pro Český rozhlas.

JITKA HLAVÁČOVÁ je absolventka SUPŠ v Turnově a VOŠ obalové grafiky a designu ve Štětí. Profesí je obalová designérka, ale více než 10 let se věnuje loutkovému a alternativnímu divadlu. Nyní je členem Ilegumovy divadelní společnosti. Kromě herectví se věnuje také scénografii a hudbě a to nejen pro svůj domácí soubor.

ANNA PAŠKOVÁ je v současné době studentka malby, v předchozím studiu se věnovala Interaktivní grafice a animaci na VOŠ Hollarka. Spolupracuje na projektu galerijní laboratoř, podílí se na vytváření kreativního programu v ateliéru Místoprostor a animačních workshopech pro děti v rámci festivalu Anifilm.

KRISTÝNA BUBENÍKOVÁ je studentka entomologie na Přirodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a jedna z prvních členek Ilegumovy divadelní společnosti. Kromě divadla se věnuje také dobrovolnické činnosti a práci s dětmi.

EDITA DVOŘÁKOVÁ v současné době studuje divadelní vědu a italianistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve své bakalářské práci se zabývá dílem G. B. Andreiniho (divadelní principál, dramatik a herec z období baroka) a jeho moderními adaptacemi. Divadlu se na amatérské úrovni věnuje s přestávkami celý život.

GABRIELA REJKOVÁ je ergoterapeutka. Divadlu se amatérsky věnuje již 7 let a v současnosti působí v Ilegumově divadelní společnosti.

NATÁLIE REJKOVÁ se od dětství věnuje folklóru a hudbě. Vystupovala v profesionálním sboru Pražští pěvci a 10 let spolupracuje s folklorním souborem Osminka, kde se věnuje zpěvu, tanci a hře na flétnu (zobcovou i příčnou) a další hudební nástroje. Je členkou souboru Ilegumova divadelní společnost, kde plně využívá své hudební zkušenosti, zároveň měla na starosti hudební nastudování řady inscenací. V současné době dokončuje studium na gymnáziu.

REZIDENCE NA KUKSU

První vítězný rezidenční projekt festivalu THEATRUM KUKS. Výzvu k přihláškám k rezidenčnímu pobytu na Kuksu vydal festival vloni v září. Rezidence umožňuje zkoušení na Kuksu a uvedení vítězného uměleckého projektu v rámci festivalu. Smyslem nápadu je podnítit mladé umělce k zájmu o baroko. Jedinou podmínkou rezidence bylo, že daný projekt se musí inspirovat barokním uměním. Přihlásilo se celkem šest nezávislých subjektů: Jakub Čermák s uměleckým gangem Depresivní děti s projektem „Nebeský hlas (Český Farinelli“); soubor Mysterium Tkšupt, složený ze čtyř studentů druhého ročníku herectví KALD DAMU Šimona Dohnálka, Edity Valáškové, Daniela Horečného, Adama Mensdorffa-Pouilly, studenta druhého ročníku navazujícího magisterského studia scénografie ALD Mikoláše Ziky a studenta druhého ročníku produkce Adama Svobody s projektem „Missa temporalis“; Miřenka Čechová s Tantehorse a projektem „Family Therapy“; Nina Jacques a soubor 8 lidí s projektem „Všechna jitra světa“; Ondřej Škrabal se souborem Studio Rote a s projektem „Kvartet Juan aneb konec Baroka“; Jakub Hojka se souborem Ilegumova divadelní společnost a s projektem „Alchymistická manufaktura hraběte Šporka“. Vedení festivalu THEATRUM KUKS se rozhodlo ze všech – bez nadsázky skvělých a velmi zajímavých projektů – vybrat dva. Tím druhým je projekt „Alchymistická manufaktura hraběte Šporka". 

10:30 | Jiří Jelínek, Divadlo DNO a open art – Život a smrt svatého Vavřince aneb Převeliké rožněnÍ

Divadelní představení o svatém Vavřincovi loutkového génia Jiřího Jelínka. 

Parčík nad kukským mostem cestou na hospitál.

Vhodné pro každého, kdo jde prostě okolo!

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ.

Svatý Vavřinec je čestný muž! A proto o něm hrajeme divadlo. Rádi bychom ho hráli o někom ze současnosti, ale ukažte...... anebo hoďte kamenem.

37920699-10217079310005127-526896988621373440-n.jpg (136 KB)

Autor a režie: Divadlo DNO a Open Art
Scénografie: Divadlo DNO, Open Art a Bára Čechová
Hudba: Tomáš Alferi
Hrají: Divadlo DNO, Open Art a další…

Premiéra v červenci 2018.

DIVADLO DNO je nezávislá alternativní divadelní skupina bez vlastní scény, kterou založili herci, hudebníci, výtvarníci a studenti v Hradci Králové v roce 2000.

Občanské sdružení OPEN ART, z. s. bylo založeno v roce 1996. Cílem neziskové organizace je rozvoj kulturního povědomí Královehradeckého regionu (organizování a podpora netradičních kulturních akcí, tvůrčích dílen, a ve skrytu stále i vydávání děl místních autorů v edici Pakárna,…). Pokouší se v Jičínském kraji vytvářet prostor pro setkávání, inspiraci a tvoření.

12:00 | Barokování(čko) vol. 3

Diskusně-přednášková kavárna, tentokrát spíše kavárnička pro děti! Povídat si budeme s Martinem Bedřichem, který v roce 2017 v nakladatelství Portál vydal knihu pro děti s názvem Po stopách baroka v Čechách s ilustracemi Michaely Bergmannové. Knížku bude možná na místě i zakoupit.

Parčík nad kukským mostem cestou na hospitál.

VSTUPNÉ ZDARMA.

Martin-Bedrich-Po-stopach-baroka-v-Cechach.jpg (2.02 MB)

Knížka uvádí mladé čtenáře do světa barokních Čech a představuje jim nejen jejich bohatou kulturu, ale i způsob, jak se tehdy žilo. Děti se v ní seznámí s principy barokního umění, architektury, sochařství, malířství a literatury, se základními historickými událostmi, ale také s tím, jak vypadala města a vesnice, jak probíhaly dobové slavnosti, co se jedlo a jak se lidé oblékali. Krásně ilustrovaná kniha bude děti provázet i na výletech, k nimž dává řadu tipů.

MARTIN BEDŘICH

Studoval českou a srovnávací literaturu a dějiny umění a o barokní kultuře napsal svou doktorskou práci. Učil na vysoké škole a popularizoval téma při řadě příležitostí, v neposlední řadě u svých čtyř dětí. Nyní působí jako šéfredaktor nakladatelství Portál.

10:00 – 18:00 | Dílny pro děti

Aby se s barokem mohli seznámit i nejmenší návštěvníci Kuksu, chystáme pro ně v průběhu dne několik dílen, kde si mohou na vlastní kůži vyzkoušet například to, jak se pracovalo v baroku s prostorem nebo si vyrobit vlastní barokní divadelní kostým. Dílny chystáme ve spolupráci s výtvarnicí Hanou Šromovou a  Národním památkovým ústavem

 

Pro děti každého věku a jejich rodiče.

Parčík nad kukským mostem cestou na hospitál

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ.

 

MG-1208.jpg (160 KB)

DÍLNY NÁRODNÍHO PAMÁTKOVÉHO ÚSTAVU ANEB DOTKNI SE BAROKA!

Dílna 1: Barokní urbanismus. Kostky, stavění, povídání si s tím, kdo se zastaví...
Dílna 2: Historické odívání. práce s látkami, kostýmy, dalšími pomůckami ve formátu panenek.
Dílna 3: Komentovaná procházka k Ctnostem a Neřestem.

VÝTVARNÉ DÍLNY HANY ŠROMOVÉ ANEB TVOŘ BAROKNĚ!

Barokní ornament

Kouzlo baroka je skryto v bohatě zdobené architektuře, která v nás vytváří pocit, jakoby mohla tancovat. V této dílničce budeme společně objevovat krásu barokního ornamentu a společně si vytvoříme sádrový reliéf, který může být skvělým dárkem!

Divadelní drama – hra světla stínu

Caravaggio byl italský malíř, který dokázal do svých obrazů dostat světelnou atmosféru, která nás přímo navádí ke čtení námětů. Jeho obrazy jsou zahaleny v temném světle, které jim dodává dramatičnost a tajemství. Vytvoříme si plošná nebo prostorová díla, která budou inspirovaná barokními náměty v novodobém provedení. Seznámíme se s předními barokními mistry a společně si snimi užijeme barokní dobrodružství.

Památka na Kuks → vlastní leporelo

Proč si jednou nevytvořit vlastní vzpomínku na místo, které je tak nádherné a plné barokních krás? Společně si představíme významná místa a momenty tohoto nádherného barokního prostředí a krátce si popovídáme o jejich historii. Každý si pak vytvoří kouzelnou technikou monotypu vlastní knížečku nebo pohlednici, aby si mohl Kuks i vizuelně zapamatovat. Dílna je určena pro všechny věkové kategorie, nejlépe pak pro celé rodinky.

 

12:30 | Geisslers Hofcomoedianten – Malé příběhy velkého hraběte I. 

Divadlo pod sukní a na vysoké noze pro celou rodinu. První díl „Ješitný hrabě“ z chůdařsko-loutkové trilogie o hraběti Sporckovi.

Vhodné od šesti let.

Parčík nad kukským mostem cestou na hospitál.

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ.

B. Laufrová / Geisslers – MALÉ PŘÍBĚHY VELKÉHO HRABĚTE

Divadlo pod sukní a na vysoké noze.

MG-0730.jpg (2.05 MB) 

Ctnosti i malichernosti hraběte Šporka, jednoho z největších mecenášů umění barokních Čech a zakladatele lázní Kuks, v pouličním představení s chůdami a živými loutkami. Plenérová trilogie z fiktivních deníků sekretáře hraběte Šporka podle knihy Berty Laufrové Život na Kuksu očima hofmistra Seemana. Podívaná pro celou rodinu!

Touto trilogií děkujeme našemu největšímu mecenáši – i tři sta let po jeho smrti stále spravujeme jeho dědictví!

Díl 1.: Ješitný hrabě

 

F. A. Špork byl synem hraběte Jana Šporka, generála císařských vojsk, který si svůj šlechtický titul vysloužil za třicetileté války za bitvu u sv. Gottharda (povýšen do šlechtického stavu byl roku 1667). Po svém otci, který nebyl jen výtečný válečník, ale také dobrý hospodář, zdědil František Antonín rozsáhlá panství a nemalou hotovost. Co ubírala na vážnosti Šporkova jména příliš krátká tradice šlechtického rodu, to začal mladý hrabě nahrazovat slávou svých činů a to zejména na poli umění. Tak se v jeho konání mísila touha na sebe upozornit a vydobýt si uznání a postavení mezi českou šlechtou s citem pro opravdové umělecké skvosty a ušlechtilou snahou povznést kulturní život v Čechách. Tato dvojlomnost se projevovala celkově i v jeho osobnosti: byl prý pyšný, ješitný, tvrdohlavý a hádavý, a zároveň šlechetný, štědrý, zbožný a dobročinný.

Délka 20 minut.

Režie: Petr Hašek
Scénář: Geisslers na motivy Berty Laufrové
Dramaturgie: Helena Kebrtová
Scénografie: Jitka Nejedlá
Kostýmy: Jitka Nejedlá a Kristýna Šrolová

Hrají: Martin Bohadlo / Bartoloměj Veselý, Claudia Eftimiadisová, Petr Šmíd

1. premiéra: 24. 8. 2016, Žireč, festival THEATRUM KUKS
2. premiéra: 11. 11. 2016, VILA Štvanice, Praha

14:30 | Geisslers Hofcomoedianten – Malé příběhy velkého hraběte II.

Divadlo pod sukní a na vysoké noze pro celou rodinu. Druhý díl „O podivné svatbě dcery hraběte Sporcka“ z chůdařsko-loutkové trilogie o hraběti Sporckovi. 

Parčík nad kukským mostem cestou na hospitál.

Vhodné od šesti let.

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ.

B. Laufrová / Geisslers – MALÉ PŘÍBĚHY VELKÉHO HRABĚTE

Divadlo pod sukní a na vysoké noze.

MG-0783.jpg (3.22 MB)

Ctnosti i malichernosti hraběte Šporka, jednoho z největších mecenášů umění barokních Čech a zakladatele lázní Kuks, v pouličním představení s chůdami a živými loutkami. Plenérová trilogie z fiktivních deníků sekretáře hraběte Šporka podle knihy Berty Laufrové Život na Kuksu očima hofmistra Seemana. Podívaná pro celou rodinu!

 

Touto trilogií děkujeme našemu největšímu mecenáši – i tři sta let po jeho smrti stále spravujeme jeho dědictví!

Díl 2.: O podivné svatbě dcery hraběte Šporka

 

Hrabě Špork neměl mužského dědice. Dospělosti se dožily pouze jeho dvě dcery. Marie Eleonora a Anna Kateřina. Marie Eleonora se oddala duchovnímu životu. Byla však velmi vzdělaná a řadu spisů, které F. A. Špork dával tisknout, překládala právě ona. Anna Kateřina se tak stala jedinou nadějí na pokračování hraběcího rodu. Aby nezaniklo jeho jméno, Špork dceřina manžela Karla Swéertsa (který byl zároveň jejím vlastním bratrancem) adoptoval. Rod s příjmením Swéerts-Sporck žije dodnes.

Režie: Petr Hašek
Scénář: Geisslers na motivy Berty Laufrové
Dramaturgie: Helena Kebrtová
Scénografie: Jitka Nejedlá
Kostýmy: Jitka Nejedlá a Kristýna Šrolová

Hrají: Martin Bohadlo / Bartoloměj Veselý, Claudia Eftimiadisová, Petr Šmíd

1. premiéra: 24. 8. 2016, Žireč, festival THEATRUM KUKS
2. premiéra: 11. 11. 2016, VILA Štvanice, Praha

NÁSLEDUJÍCÍ PROGRAM NENÍ SOUČÁSTÍ MINI FESTIVALU!

15:00 | Vladimír Kiseljov – Hudba a malba

Malířská performance malíře Vladimíra Kiseljova na premiéru současné opery Zuzany Michlerové Bábel. Živě, teď a tady vznikající obraz inspirovaný hudbou!

Terasa před kostelem Nejsvětější Trojice na hospitálu Kuks. 

VSTUPNÉ ZDARMA.

Opera „Bábel“ navazuje svým obsahem, symbolikou a poselstvím spásy světa Láskou na košatou alegorickou barokní symboliku. Navazuje na baroko také propojováním mnoha uměleckých disciplín, ve snaze o určitý „Gesamtkunstwerk“, tedy souborné umělecké dílo, jehož všechny složky jsou vyvážené a tvoří ucelenou ideu jednoty formy, obsahu a interpretace - hudby, malby, filosofie a prostoru. Spojuje témata pádu Babylonské věže, potopy a spásy světa Láskou. Tématem je síla jednotlivého člověka tok událostí a lidmi vytvořený systém změnit. Malíř a performer Vladimír Kiseljov se nechá inspirovat touto operou a přímo před diváky namaluje obraz. Jak bude vypadat, to nikdo neví, ani sám malíř. Multižánrový zážitek zaručen – moderní opera inspirovaná barokem, možnost sledování právě vznikající inspirace i malířských technik! 

Vladimir-Kiseljov-Babel-birthday-cake.jpg (106 KB)Vladimir-Kiseljov-Posledni-vecere-2014.jpg (87 KB)

V rámci festivalu také můžete navštívit výstavu maleb Vladimíra Kiseljova v Rentzově muzeu barokního tisku v otevírací době muzea (11:00 - 16:00) zdarma.

Hudba: Zuzana Michlerová
Libreto: Vladimír Kiseljov
Performer: Vladimír Kiseljov

Délka provedení celé opery z hudební nahrávky s živou malbou – 45 minut.

VLADIMÍR KISELJOV

Vladimir-Kiseljov.jpg (134 KB)

Malíř, performer, scénograf a režisér (*1984) zrealizoval již přes 80 samostatných výstav svých maleb – mimo jiné na Biennale ve Florencii, největší mezinárodní výstavě scénografie - Prague Quadriennale 2015, v Berlíně, Vídni, Lipsku, Edinburghu, Kodani, Ženevě, 3x v Praze v Galerii kritiků, v Brně ve Wannieck a Richard Adam Gallery aj. Věnuje se také tvorbě nástěnných maleb (v roce 2015 namaloval největší nástěnnou malbu v ČR o ploše 600m2 v Tišnově u Brna), scénografii a operní režii (Parsifal v ND Brno aj.). Jeho obrazy vyjadřují komplexní synestetické vnímání světa – autor vnímá hudbu a všechny vjemy barevně a svými obrazy tedy vzácně propojuje všechny smysly diváka – barvy, filosofický význam, hudbu, pohyb, prostor a čas. Jeho tvorba je každodenně velmi hluboce promýšlená a prožitá autentická přímá vnitřní cesta, přetvořená do uměleckého díla, které je silné, vyzařuje pozitivní energii – a jeho vhled do mechanizmů světa. Často maluje obrazy i na koncertech klasické hudby (Besední dům Brno, katedrála Petrov Brno aj.).

www.kiseljov.net

ZUZANA MICHLEROVÁ

(*1985) se od dětství věnovala zpěvu, hře na klavír, skladbě a klasickému baletu. V roce 2012 absolvovala Pražskou konzervatoř, kde vystudovala skladbu u prof. Otomara Kvěcha a operní zpěv u prof. Yvony Škvárové. Jako svou absolventskou práci na Pražské konzervatoři zkomponovala kritikou velmi dobře přijatou operu Pramen, která byla poprvé uvedena ve spolupráci Pěveckého oddělení Pražské konzervatoře a Talichova komorního orchestru v Praze v roce 2012 a dále v Městském divadle v Prostějově v lednu 2014. Zuzana Michlerová se účastnila řady skladatelských a pěveckých zahraničních kurzů a dvakrát získala stipendium italské vlády na studium hudby v Itálii. Mezi skladbami Zuzany Michlerové jmenujme kromě opery „Pramen“ Kantátu „Medea“ pro soprán, baryton a klavír, která byla provedena rovněž v rámci přehlídky mladých skladatelů 2010 v Bratislavě pod záštitou občanského sdružení SOOZVUK či kompozici „One Essence and Soul“ pro komorní ansámbl na texty Goetheho a Saadiho, Klavírní sonátu „Decision“ a skladbu „Prayer for Victims of Violence“ pro smíšený sbor.

OPERA BÁBEL.com

16:00 | Musica Bohemica – Historické písně z doby třicetileté války

Komponovaná díla, pololidové a umělé skladby a tance, které glosují události třicetileté války v autorské úpravě skladatele a uměleckého vedoucího souboru Musica Bohemica Jaroslava Krčka.

Refektář hospitálu Kuks.

VSTUPNÉ 200 Kč/100 Kč.

CHCI!

Písně připomínají vojenské a politické postavy i významné události, situaci válečných konfliktů Evropy a Čech až po vpád švédských vojsk do naší země. České i německé území toho času se natolik prolínalo, že se v obou oblastech objevovaly v textech písní shodné náměty. Dr. Jindřich Pecka přeložil do češtiny řadu z nich z edice Historicko-politické lidové písně z doby třicetileté války, kterou v roce 1882 vydal v Heidelbergu F. W. Freiherr Ditfurth.

Musica-Bohemica.JPG (3.45 MB)

Písně zazní v úpravě Jaroslava Krčka, texty zpracoval Jindřich Pecka.

Obsazení:
Karel Jakubů – zpěv
Martin Šandera, Jan Marek – housle
Jan Žádník – viola
Jan Krček – violoncello
Jiří Rubeš – kontrabas
Jakub Hrdlička – klarinet
Kateřina Jansová – flétna
Gabriela Krčková  – hoboj

PROGRAM:
1. Tanec ve starém slohu (Jaroslav Krček)

Písně třicetileté války 1618-1648   (arr. Jar. Krček)
2. Měj Wurtenberg ó pane rád
3. S českým vojskem hrabě Thurn
4. Jel, na nic nečekal
5. Intermezzo
6. Běda nám, bratři Čechové
7. Já kardinál Clesel
8. Náš milý Ferdinande
9. Intermezzo
10. Kam poděla se sláva
11. Náš generál
12. Byl na svůj Frýdlant pyšný tak
13. Ach, Bože slyš ten nářek
14. S jásotem jubilo
15. Rychlý tanec (Jaroslav Krček)

Lidové písně v úpravě Jaroslava Krčka
16. K Radvanovu cesta
17. U našeho Bárty
18. Kdyby vojna byla
19. Kolečko
20. Vyšla hvězda jasná
21. Až pojedu vorat
22. Až já půjdu od Třeboně
23. Strejček Nimra

MUSICA BOHEMICA

Komorní soubor, který nejčastěji koncertuje v současné době v obsazení osmi hudebníků a dvou zpěváků. Podle potřeby je možno jej rozšířit i na komorní orchestr, jelikož v základní formě souboru jsou obsaženy smyčcové i dechové nástroje (2 housle, viola, cello, basa, flétna, hoboj, klarinet). Uměleckým vedoucím je hudební skladatel Jaroslav Krček, který od založení 1975 vytváří stěžejní repertoár. Kromě děl, která byla pro soubor napsána, interpretuje také Musica Bohemica hudbu historickou. Zvláštní a ojedinělá je interpretace a zpracování hudby anonymní a lidové. Soubor natočil kolem padesáti titulů CD, hudbu k několika filmům a divadelním hrám, spolupracuje s Českým rozhlasem a televizí. Má za sebou četná koncertování po celé Evropě i v zámoří.

JAROSLAV KRČEK

Je uměleckým vedoucím, dirigentem a zakladatelem souboru. Je všestranným hudebníkem, kromě dirigování komponuje, hraje na mnoho hudebních nástrojů, zpívá a dokonce vyrábí pro potřeby souboru nové nástroje. Od studijních let se zajímá o folklór a spolu s ním o anonymní hudební projevy české kultury. To je hudební odvětví, jemuž dokonale rozumí a k němuž má i vřelý citový vztah. Jeho úpravy a adaptace lidových předloh mají zcela osobitý styl a výrazně se odlišují od prostých úprav vysokým stupněm stylizace. Všechna tato činnost Jaroslava Krčka směřuje k tomu, aby probudil ve svých posluchačích náklonnost k lidové a historické anonymní hudbě. Proto se jí snaží podávat živě, bez akademické strnulosti, ale se spontánností, která k tomuto umění patří, a současně předkládá svému publiku umělecky vytříbený projev, který snese nejvyšší kritická měřítka.

Souběžně s tímto vyhraněným historicko-folklórním zájmem probíhá i druhá linie jeho tvorby: vlastní kompoziční práce na poli symfonickém, komorním a vokálním. Také v této sféře má Jaroslav Krček vyhraněné názory, nepodléhající módě. Nikdy nevyznával žádnou ortodoxní uměleckou víru, nedal se svazovat předem určenými pravidly a nepodléhal diktátu všemožných skladatelských technik. Zato však usiloval o to, aby jeho hudba byla ozdobou života, aby přinášela uspokojení a duchovní povznesení, aby posluchače zaujala. Stejně osobitým je i dirigentem. Natočil například více než 50 CD, od hudby historické přes své vlastní skladby až k nahrávkám týkajících se právě folklóru.

17:30 | Geisslers Hofcomoedianten – Malé příběhy velkého hraběte III.

Divadlo pod sukní a na vysoké noze pro celou rodinu. Třetí díl „Hrabě Sporck a černí sousedé“ z chůdařsko-loutkové trilogie o hraběti Sporckovi.

Nádvoří hospitálu Kuks.

VSTUPNÉ ZDARMA.

B. Laufrová / Geisslers – MALÉ PŘÍBĚHY VELKÉHO HRABĚTE

Divadlo pod sukní a na vysoké noze.

Ctnosti i malichernosti hraběte Šporka, jednoho z největších mecenášů umění barokních Čech a zakladatele lázní Kuks, v pouličním představení s chůdami a živými loutkami. Plenérová trilogie z fiktivních deníků sekretáře hraběte Šporka podle knihy Berty Laufrové Život na Kuksu očima hofmistra Seemana. Podívaná pro celou rodinu!

 Patek-047.jpg (357 KB)

Touto trilogií děkujeme našemu největšímu mecenáši – i tři sta let po jeho smrti stále spravujeme jeho dědictví!

Díl 3.: Hrabě Špork a černí sousedé

Hrabě Špork se v otázkách víry nespokojoval s tehdejšími oficiálními katolickými výklady. Vyhledával zakázané spisy francouzských jansenistů a kvietistů a sympatizoval i s českými nekatolickými proudy, čímž se dostal do pozice odpůrce a protivníka mocného jezuitského řádu. Vedli spolu časté spory, nejprve kvůli stavbě křížové cesty a kalvárie v lese, kde hraničilo Šporkovo a jezuitské panství, později i kvůli Šporkově nelegální tiskařské a vydavatelské činnosti.  Vyvrcholily roku 1730 obžalobou Šporka z kacířství a jeho šíření. Již předtím byl Kuks obsazen vojskem a Šporkovi byly zabaveny všechny knihy. Nyní mu hrozila ztráta veškerých statků, pokuta sto tisíc zlatých a doživotní vězení. Špork z celého soudního procesu nakonec nečekaně dobře vyvázl.

Délka 20 min.

Režie: Petr Hašek
Scénář: Geisslers na motivy Berty Laufrové
Dramaturgie: Helena Kebrtová
Scénografie: Jitka Nejedlá
Kostýmy: Jitka Nejedlá a Kristýna Šrolová

Hrají: Martin Bohadlo / Bartoloměj Veselý, Claudia Eftimiadisová, Petr Šmíd

Premiéra: 3. 6. 2017, VILA Štvanice, Praha.

geisslers.cz

18:00 | Jiří Stivín & Václav Uhlíř – Sporckovský quodlibet

Jedinečná multižánrová hudební směs na téma Sporkovských árií v podání flétnového mága Jiřího Stivína a varhaníka Václava Uhlíře. Nastudováno EXKLUZIVNĚ pro festival THEATRUM KUKS.

Lapidárium hospitálu Kuks.

VSTUPNÉ jednotné 300 Kč.

CHCI!

SPORCKOVSKÝ QUODLIBET – HUDEBNÍ KOMENTÁŘE A SIGNÁLY

Jedinečná multižánrová hudební směs na téma Sporkovských árií. 

Jiri-Stivin.jpeg (171 KB)

Sporckův hraběcí hofmistr a kapelník jeho domácí kapely Tobiáš Antonín Seeman vytvořil na základě francouzských parforsních signálů celkem 26 nápěvů („árií"), na které dával Sporck psát desítky písní – duchovní, životopisné, oslavné, propagační, lovecké, časové, čarodějnické, protijezuitské, protiprávnické, kramařské, dialogické a jiné na nápěvy: Bon-Reposké, Hubertské, Zaječí, Holubí, Pfuj, Kalvárské, Řádu kříže aj. Ještě se nikdo neodvážil z nich udělat quodlibet (quodlibet: v 16.-17. stol. žertovné spojení několika písní zpívaných zároveň). Až přišel Stanislav Bohadlo s nápadem, Jiří Stivín s flétnami všeho druhu a Václav Uhlíř s varhanním pozitivem. Výsledkem je jedinečná multižánrová hudební směs ze starého a nového, která vznikla EXKLUZIVNĚ pro festival THEATRUM KUKS.

Účinkují:

Jiří Stivín (flétny) & Václav Uhlíř (varhanní pozitiv) & Hana Medková (soprán)

Jiří Stivín

Jiri-Stivin-tisk-2.jpeg.png (3.80 MB)

(1942) se zabývá interpretací předklasické hudby na zobcovou flétnu od r. 1975. Studoval nejdříve kameru na pražské FAMU, po absolutoriu se ale začal věnovat výhradně hudbě. Studoval na Royal Academy of Music v Londýně a skladbu na AMU v Praze. Hře na flétnu se učil u Milana Munclingera (Ars Rediviva) a Jiřího Válka (Česká filhramonie). Stivín interpretuje hudbu středověku, renesance i baroka. Ovládá všechny druhy příčných i zobcových fléten. Jako sólista spolupracuje s renomovanými hudebních tělesy (Virtuosi di Praga, Pražskými symfoniky, Slovenským komorních orchestrem, Pražskými madrigalisty, Due Boemi, Sukovým komorním orchestrem, Talichovým kvartetem aj.), řídí vlastní soubor Collegium Quodlibet, vystupuje v sólových recitálech s cembalem, varhanami, kytarou nebo hraje úplně sám s magnetofonem. Více jak deset let měl s Pražským symfonickým orchestrem ROK cyklus koncertů pod názvem „Flétny všeho druhu“. Jiří Stivín je autorem mnoha skladeb pro různé formace, scénické a filmové hudby.

Je aktivní jako pedagog a lektor na pražské konzervatoři i při mnoha dalších projektech včetně výchovných koncertů pro děti.

Jiří Stivín, pravý hudební alchymista, patří k nejuznávanějším českým hudebníkům u nás i v zahraničí. Kromě klasické hudby se výrazně věnuje jazzu. Zároveň neustále hledá nové výzvy a kromě tradičního jazzu čas od času zabrousí i do nejmodernějších odvětví tohoto žánru. Jeho hudební projev charakterizuje nespoutanost, improvizace, časté přecházení mezi jednotlivými hudebními styly. Založil soubory Jazz Q a Stivín Co. Jazz Systém. Později utvořil s Rudolfem Daškem uskupení System Tandem, které se setkalo s velkým úspěchem jak u odborníků, tak u veřejnosti na mnoha předních evropských jazzových festivalech. V osmdesátých letech působil především jako sólista účastnící se mnoha vlastních i cizích hudebních projektů. Jeho dvojalbum Výlety bylo v roce 1981 zařazeno mezi nejpozoruhodnější evropské jazzové projekty roku.

Zakladatel festivalu THEATRUM KUKS Stanislav Bohadlo o Jiřím Stivínovi říká:

"Hodí se na něho všechny významy slovníkového termínu fenomén: 1. člověk mimořádně vynikající, 2. filozofický jev postihovaný našimi smysly, 3. přírodní úkaz i 4. příznak nemoci (rozuměj posedlostí hudbou). V tom, jak s muzikou žije, je jistě něco tajemného, magického a přitažlivého zároveň – těžko by se vyhýbal v minulosti inkvizici, i kdyby přátelsky „zamrkal“ svou pověstnou čepicí. Tam, kde končí zázračný flétnista, tam začíná bez přechodu vtip, humor, otevřenost a nenapodobitelné člověčenství. A to všechno je tu, když hraje.

Jeho překvapivá cesta od jazzu k vážné hudbě vysvětluje virtuozitu, radost z muzicírování, improvizaci, pohyb na scéně i nakažlivost, s níž přistupuje ke staré hudbě. Studoval pověstný Quantsův Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu z roku 1752 a přehrál tisíce stran barokní literatury, ale na koncertě zůstává pocit samozřejmosti, lehkosti, zábavy – vážná hudba přestává být vážnou, hltáte neznámé dobrodružství. Jiřího Stivína přitom musíte vidět. Je hudebník „ke koukání“ a měl by se ukazovat dětem už ve školce, když se učí o tom, co je to hudba."

stivin.info

Václav Uhlíř

(1954) je významný varhaník, organolog a hudební pedagog. Studoval Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze u profesora Jiřího Reinbergera a studium dokončil v roce 1980 u profesora Milana Šlechty. Během studia se úspěšně zúčastnil několika mezinárodních varhanních soutěží.

Od roku 1970 působí na kůru kostela Panny Marie v Hradci Králové jako varhaník a sbormistr. Soustavně se věnuje koncertní činnosti a spolupracuje s různými orchestry, sbory a sólisty. Z jeho četných nahrávek pro Český rozhlas stojí za zmínku zvláště cyklus nahrávek českých historických varhan. Z diskografie Václava Uhlíře je pozoruhodný zejména jeho profilový kompaktní disk s názvem Česká varhanní tvorba. S Jiřím Stivínem, se kterým spolupracuje již 30 let, natočil dvě CD (Flétny v barokní hudbě; Mé mládí je u konce – Zobcové flétny v hudbě 17. století). Věnuje se také pedagogické práci na pardubické konzervatoři, kde kromě hlavního oboru vyučuje improvizaci a organologii. Externě působil na hudební katedře Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.

Kromě interpretace a pedagogické činnosti se zajímá i o konstrukční stránku varhan a po ukončení studia na AMU se vyučil v oboru varhanář. Toto komplexní vzdělání hojně uplatňuje ve funkci diecézního organologa, kterou zastává při biskupství v Hradci Králové od roku 1990. Poznatky získané při dokumentování varhan využil také při spolupráci na publikaci Historické varhany v Čechách (nakladatelství Libri, 2000) a zejména v obsáhlé monografii Varhany královehradecké diecéze (Garamon a Karmelitánské nakladatelství, 2007). Za dlouholetou službu církvi a zejména péči o varhany v diecézi byl na návrh biskupa Dominika Duky v roce 2008 oceněn papežem Benediktem XVI. vyznamenáním Pro Ecclesia et Pontifice. Vykonává funkci vedoucího v Uměleckém kolektivu Krematoria Pardubice.

 

21:00 | Ensemble Damian: Antonio Vivaldi – La GloriA e Himeneo

Serenata pro francouzského velvyslance v Benátkách u příležitosti sňatku Ludvíka XV. s polskou princeznou Marií Leszczynskou v podání olomouckého barokního operního souboru Ensemble Damian pod vedením skladatele Tomáše Hanzlíka. 

Lapidárium hospitálu Kuks.

VSTUPNÉ 250 Kč/150 Kč.

CHCI!

Antonio Vivaldi – La Glorie e Himeneo, RV 687 (Benátky 1725)

Patek-129.jpg (206 KB)

Podle pověsti byl Hymén chudým athénským mladíkem, který se zamiloval do velmi bohaté dívky. Chtěl ji alespoň vidět a být jí nablízku. V převlečení za dívku se k ní přiblížil na slavnosti Demétřině, byl však i s ostatními dívkami unesen piráty na vzdálený ostrov. Hymén opilé zlosyny pobil mečem a vrátil se do Athén, kde si vymohl, že rodičům přivede uloupené dcery domů, jestliže dostane svou dívku za ženu. Byl pak se svou chotí tak šťasten, že se o jejich štěstí zpívalo ve všech svatebních písních.

Účinkují:

Leandro Lafont – soprán
Monika Jägerová – alt
Divadlo Facka
EL ZAFFA – orientální tance
Ensemble Damian
Koncertní mistr: Veronika Manová
Režie, scéna, kostýmy: Tomáš Hanzlík
Produkce: Kateřina Zahradníčková, Karel Valenta

ensemble damian

Patek-112.jpg (120 KB)

Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. V první oblasti čerpá z bohatého fondu českých a moravských archivů, ve druhé spolupracuje převážně se skladateli Vítem Zouharem a Tomášem Hanzlíkem, který je zároveň uměleckým vedoucím souboru.

Ensemble Damian má pohyblivý počet členů podle provozovaných skladeb. V největším obsazení dosahuje velikosti komorního orchestru a komorního sboru. Pro jeho vokalisty je příznačné používání rovného hlasu s přirozenou barvou nezatíženou vibrátem a jinými operními zvyklostmi. Pro interpretaci barokní hudby používá kopií dobových nástrojů. Soubor se rovněž snaží opouštět schéma klasické koncertní prezentace a koncipovat své programy do tematicky propojených ploch. Věnuje se převážně scénickému provádění barokních i soudobých oper. Cílem není historická rekonstrukce, ale živý a současný tvar, který je dobře srozumitelný širokému spektru diváků. V řadě projektů soubor kombinuje historické, moderní a netradiční nástroje. Soubor působí při Katedře hudební výchovy UP Olomouc.

Největším projektem Ensemble Damian v létě 2011 bylo účinkování na operním „maratonu“ Pražské barokní slavnosti, kde odehrál 72 představení. Od roku 2013 pořádá soubor obdobnou akci v domácím prostředí pod názvem Olomoucké barokní slavnosti. Vedle toho soubor pravidelně pořádá koncem roku festival Opera Schrattenbach, zaměřený na soudobé hudební divadlo. Soubor provozuje rozebiratelnou divadelní scénu Theatrum Schrattenbach a používá rozsáhlý depozitář originálních kostýmů.

ensembledamian.com