THEATRUM KUKS jako divadlo na divadle

Festival THEATRUM KUKS nabízí v pěti dnech barokní a barokem inspirované umění v kulisách kukského areálu a okolí. Navazuje na tradici Kuksu jako hudebního, divadelního a uměleckého centra evropského významu. Na své si přijdou nejen milovníci baroka, ale i publikum, které ocení jeho současnou interpretaci, a také rodiny s dětmi.

Baroko má mnoho společného s dneškem a i po 300 letech dokáže zaujmout, překvapit či pobavit.

Program festivalu přináší na dvacet zejména divadelních a hudebních produkcí. Jde o nové interpretace klasických děl, současné divadlo s barokní inspirací, rekonstrukce slavných titulů evropského baroka, ale také znovuobjevená díla barokních umělců, kteří tvořili na objednávku hraběte Sporcka přímo v Kuksu.

Letošní šestnáctý ročník festivalu obohatí tři pětidenní umělecké dílny (odkaz na stránku s workshopy) – land artová, loutkoherecká a hudební – pod vedením profesionálních lektorů. Nově také chystáme víkendové výtvarné dílny pro děti a “dětský koutek”. V něm můžete vaše ratolesti svěřit lektorce, která pro děti přichystá hry a výtvarné aktivity. Po loňské zkušenosti chystáme také v historii festivalu první tištěný zpravodaj, který bude v redakci studentů Katedry divadelní vědy na FF UK, kteří píšou blog Divědové na blogu.

Co dalšího vás čeká? Podívejte se na program.

Festival se zrodil společně s hereckou společností Geisslers Hofcomoedianten, která pod vedením režiséra Petra Haška od počátku spoluvytvářela profil a inscenační poetiku „nového barokně-divadelního stylu“.

Něco málo z historie…

Divadlo v Kuksu začalo v roce 1697, kdy lázeňské hosty bavil s marionetou Pulcinella (Polizinello) loutkář J. Ch. Neumann s rodinou z Rumburka. Následující rok žádal Sporck hr. Liechtensteina, aby Neumanna propustil z poddanství do Kuksu. Hrabě Franz Anton von Sporck (1662 -1738) nechal roku 1702 ve své letní rezidenci v Kuksu postavit divadlo – Comoedien-Haus. Sporck coby "předbojník osvícenství" vytvořil na svých panstvích – ale zejména v Kuksu – jedinečný fenomén univerzálního průniku německé, české, francouzské a italské kultury s výrazným zastoupením divadla a opery. Byl první zástupce šlechty podporující profesionální cestující herecké společnosti, které vnesly do pražské (kukské) kultury novou dimenzi světského a komického.

Zapomenutý fenomén uměleckých vizí hraběte F. A. Sporcka o spojení barokního divadla, opery a hudby s komponovanou barokní krajinou v celém areálu bývalých lázní Kuckus-Baade v labském údolí probouzí projekt Theatrum Kuks. Ten nastartoval prof. Stanislav Bohadlo prvním (nultým) ročníkem roku 2002 právě u příležitosti třísetletého výročí otevření Sporckova činoherního divadla Comoedien-Haus v Kuksu.

Dosavadní výklad Kuksu přehlížel bezprostřední spojení Kuksu s významnými barokními skladateli, jako byli Antonio Vivaldi, Antonio Bioni či Johann Sebastian Bach, či Janem Adamem z Questenberka, který se svou výraznou mecenášskou a„kulturně-manažerskou“ činností významně podepsal na nedalekých Jaroměřicích. Drážďany, slezští básníci, textaři, libretisté, tiskaři či nově objevovaný sporckovský činoherní repertoár německých kočovných společností, který vycházel z dědictví italské commedia dell´arte (H. Rademin: Amor Tyran; Atalanta; A. Zeno: Andromache, Dominique – Romanesi: Hráč,...) – to vše je pro současnou interpretaci významu Kuksu velmi důležité. Festival Theatrum Kuks se snaží na všechny tyto důležité souvislosti již šestnáct let upozorňovat.