No. 4: (NE)VYUŽITÝ POTENCIÁL DŘEVA, KOSTELA A TŘPYTEK
SOBOTA (23. 8. 2025)
V sobotním programu se výrazně připomnělo téma festivalu, tedy paměť místa. Pod taktovkou TisíciHRAnu se skupinka místních, festivalových i naplavených procházela od hostince přes školu až na vinohrad. Přitom se z úst pamětnic a pamětníků poslouchaly reálné historky, popisy a vzpomínky. Například v budově bývalé školy si jedna z návštěvnic vybavila, jak se za dob jejího studia chodbami proháněly kočky, a bývalá paní učitelka, která v kukské škole působila na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, dala k dobru, jak společně se zbytkem pedagogického sboru hrávali v tělocvičně volejbal a pak chodili „doplňovat tekutiny” ke školníkovi. Jakkoliv podobné střípky minulosti nepochybně utvářejí současnou podobu obce, za sebe bych řekla, že procházka mohla být nejzajímavější právě pro samotné pamětníky, případně místní obyvatele a obyvatelky, kteří mají k místům blízký vztah.
V autorské inscenaci VALDŠTEJNOVA HLAVA si Adam Hošek vystačí – kdo by to byl řekl – s jednou dřevěnou bustou. Ta mu ovšem slouží jako loutkové divadélko, v němž se po odklopení nejrůznějších Valdštejnových částí těla objevují evropská bitevní pole, mocenské žebříčky, chaoticky stavěné architektonické projekty, šachové figurky, dřevěné loutky a spousta dukátků. Inscenace stojí na premise, že Valdštejnovi do hlavy nikdo neviděl a nevidí, ale že jeho snem ve skutečnosti nikdy nebylo pouze válčit, vládnout nebo vítězit, přestože to jsou ty nejčastější asociace spojené s jeho osobou. Možná chtěl skutečně, políben múzami, nechat vystavět velkolepé areály zahrad a alejí... Jenomže než se tak stalo, příliš mnoha lidem ležel v žaludku jeho úspěch v jiných oborech, a tak byl nakonec ve spánku sťat zbraní jednoho z vlastních vojáků.
Během představení mi jemně dráždily bránici interaktivní pasáže, při nichž herec vyzýval diváky a divačky, aby mu pomohli ztvárnit tu švédského krále, tu velké architektonické mistry. Nijak se s nimi přitom nepáral. Do rukou nebo na ruku jim vrazil loutky a zadal úkol – navrhnout velkolepé barokní budovy nebo přijít s geniálním vojenským tahem. Než se vyvolení stihli vzpamatovat nebo pořádně prožít skutečnost, že se právě stali součástí představení, loutka byla pryč, herec oznámil, že švédský král stejně zemřel a že návrhů se sešlo tolik, že vznikl chaos v tom, co a jak se vlastně ke stavbě zadalo.
Po přečtení anotace k multižánrovému projektu divadelního souboru FysioART jsem se na představení PŮLNOC V POHRANIČÍ těšila i navzdory mrazivému tématu. Využití site-specific formátu by mohlo v případě konkrétního příběhu z Akce K (tedy rušení mužských klášterů a odvlečení řeholníků po komunistickém převratu) potenciálně nabídnout sugestivní zážitek. Soubor ovšem vsadil na náznaky, nedořečenosti a obecné repliky, a výsledkem tak bylo představení, které zanechalo spíše povšechnou hořkost z režimů minulých než informaci o konkrétních osudech řeholníků, klášterů nebo komunistických funkcionářů.
Sobotní večer pak patřil discu a Geisslerům. Kromě baroka jsou prvky tohoto stylu přítomné v mnoha jejich inscenacích. Ne nutně hudebně, ale třeba jen množstvím třpytek, flitrů, barevných blikajících světel nebo přítomností disko koule. Inscenace PUDL A PUDR ANEB FANTASTICKÉ POČÁTKY BAROKNÍHO DIVADLA V ČECHÁCH si ovšem disko bere jako jednu z hlavních inspirací. Při sledování muzikálu, který s výraznou mírou nadsázky přibližuje dění 17. století v Praze a stručné dějiny divadla, se mi tak na mysl drala diskografie velikánů československé normalizační populární hudby, jako jsou Hložek, Kotvald, Zagorová nebo Michal David. V hlavních rolích, dá-li se s touto kategorií v ansámblovém herectví Geisslerů vůbec operovat, perlí Petr Šmíd a Vojtěch Franců – fratelli s talentem pro hudební umění. Jejich herecká souhra podobně jako v inscenaci SIMPLY SIMPLICIUS ANEB SVATÁ PROSTOTO! přináší velké divácké potěšení.
Obecně jsem si na Kuksu, kde je možné nakoukat nahuštěnou geissleří divadlografii, uvědomila, jakou radost ze hry, hraní a souhry mi způsobují jejich představení. Zdá se, že si ansámbl společný pobyt na jevišti skutečně užívá, což není samozřejmé a rozhodně bych to při reflexi divadelních tvarů nepodceňovala. Přece jen, díky zrcadlovým neuronům získáváme emoce, které vidíme na scéně. Takže dojem nucené spolupráce, který je občas v jiných dílech znát, ať se herci a herečky snaží sebevíc, kazí zážitek i nám, publiku. U Geisslerů tohle myslím nehrozí.
Závěrem bych ještě chtěla podotknout, že křest třpytkami považuji za křest ideální a měl by se zavést plošně. V takovém případě bych možná opustila i svůj přesvědčený ateismus.
Barbora Sedláková