(IT+DE) Chiavi d’Amore

Divertissements perdues

chiavi damore - angelaambrosini.jpeg (1.51 MB)

Jsou skladby, jejichž autoři dávno zmizeli z dějin. A nástroje, které téměř umlkly.

Na kukském pódiu ožijí tóny, které kdysi zněly v rukou neznámých autorů. Zahrané na nástroje, které přežily staletí: Nyckelharpa a hurdy-gurdy

• Nyckelharpa (Někdy překládáno jako „klíčová harfa“ nebo „švédská kolovrátková viola“)
     --> Je to strunný nástroj se smyčcem, pocházející ze Švédska. Místo hmatníku má dřevěné klávesy (klíče), kterými se zkracují struny a mění výška tónu.             --> Hraje se na ni podobně jako na violu, ale zvuk má o něco hrubší, archaický, a velmi barevný.
     --> Používala se už ve středověku a baroku, ale má za sebou i výrazné oživení v současnosti.

•  Hurdy-gurdy (Česky také „kolovrátek“)
     --> Je to strunný nástroj, kde se zvuk vytváří roztáčením kliky, která rozeznívá struny pomocí dřevěného kola (podobně jako smyčec).
     --> Výšku tónu mění hráč pomocí kláves, podobně jako u nyckelharpy.
     --> Má specifický, lehce drnčivý a pulzující zvuk, který je okamžitě rozpoznatelný a hypnotický.
     --> Ve své době to byl nástroj dvora i ulice

O souboru

•  Angela Ambrosini (IT) se specializuje na nyckelharpu a spolupracovala s ansámbly jako Vox Clamantis nebo Tiburtina Ensemble.
•  Ron Höllein (DE) je hráč na hurdy-gurdy, vítěz mezinárodní soutěže Le Son Continu ve Francii a zakladatel Hurdy Gurdy Center.

Duo Chiavi d’Amore vzniklo v roce 2023 a spojuje dvě výjimečné osobnosti evropské scény staré hudby.
Společně oživují hudbu téměř zapomenutých skladatelů a přinášejí ji do současnosti.​

O koncertu

Chiavi d’Amore se zaměřují na hudbu 18. století, kterou interpretují na historické nástroje: nyckelharpuhurdy-gurdy. Tyto nástroje, kdysi na pokraji zániku, dnes znovu ožívají díky jejich mistrovskému podání.
Jejich koncert je cestou do minulosti, kde každý tón vypráví příběh a propojuje dávné časy s přítomností.


Proč právě tohle?

Protože hudba Chiavi d’Amore není jen poslechem, ale hlubokým zážitkem.
V jejich podání se setkává historie s emocemi, a to vše v autentickém prostředí barokního areálu Kuksu.
Je to příležitost zažít hudbu, která překonává čas a spojuje minulost s přítomností.​

 

(DE) Micro Oper München

Gryphius Landschaft

DSC_1750 Kopie 2 - Cornelia Melian.jpg (477 KB)DSC_1041 Kopie w - Cornelia Melian.jpg (1.69 MB)

Zvuk, poezie, ticho.

Co se stane, když ponecháte jen hlas, prostor a naléhavý text?

Soubor z Mnichova, který si neklade malé cíle. Micro Oper München od svého založení v roce 1991 zkoumá, kam až může sahat hudební divadlo, když se zbaví velkého jeviště a orchestrálního aparátu.

Na Kuks přivezou inscenaci Gryphius Landschaft, věnovanou německému baroknímu básníkovi Andreasu Gryphiusovi, jehož dílo vznikalo ve stínu třicetileté války.


Co je Gryphius Landschaft?

Nejde o běžné hudební divadlo.
Jde o zvukovou krajinu složenou z poezie, elektronických ploch, lap steel kytary a hlasového výrazu.
Gryphiusovy verše se rozpadají do fragmentů, které autoři rozkládají, ohýbají a skládají znovu jako zvukové objekty,  vnitřní obrazy a otázky.

Vystoupení nemá lineární děj, ale nabízí prostor ke kontemplaci, bdělosti a hlubokému vnímání.
Je to poezie pro uši i pro tělo.


Tváře za projektem:

Cornelia Melián – zpěvačka, autorka konceptu, performerka
Ernst Bechert – skladatel, zvukový design, elektronika
Gunnar Geisse – kytara, live sampling, digitální rozklady

Soubor sám sebe označuje za „laboratoř hudebního divadla“.
Pracují s prostorem, s možnostmi lidského hlasu, s odvahou být jinak.
Jejich projekty se pohybují mezi koncertem, instalací, performance a meditací. Jsou komorní, ale silné.

paradiesmini - Cornelia Melian.gif (161 KB)

 


Proč si to nenechat ujít?

Protože Gryphius Landschaft není běžné představení. Je to zkušenost. Je to chvíle, kdy se zastaví čas a poezie začne znít jinak, než jsme zvyklí. Micro Oper München umí pracovat s tichem, prostorem a nečekaným zvukem tak, že vás vtáhne do krajiny slov a emocí, které jste možná znali, ale nikdy neslyšeli tímhle způsobem.

Pokud hledáte v programu festivalu něco výjimečně citlivého, pomalého a hlubokého, pak jste to právě našli.
Tahle krajina stojí za návštěvu.

(IT) Ricercare Antico

Le nuove musiche

Když hudba mluví řečí emocí.

Italský soubor Ricercare Antico přiveze na Theatrum Kuks výběr z Le nuove musiche od Giulia Cacciniho: sbírky, která změnila hudební dějiny.
Vydaná v roce 1602 (a později znovu v roce 1614) představuje první tištěné „monodie“: sólové písně s doprovodem, které daly vzniknout novému stylu:
RECITAR CANTADO, tedy zpívanému přednesu.

• Caccini ve své hudbě klade důraz na význam slov. Rytmus i výslovnost se mají řídit významem textu, ne naopak.
Hudba se má „vznášet“, být přirozená, citlivá, osobní.

• Název souboru odkazuje k „ricercaru“ — předchůdci fugy, hudebnímu tvaru hledání, zkoušení, zrcadlení. Ricercare Antico tento princip rozvíjí ve své práci: hledá souvislosti mezi minulostí a dneškem.


V programu zazní:

citlivé milostné madrigaly (Amarilli mia bella, Dolcissimo sospiro, Aur’amorosa…)
→ instrumentální klenoty italského baroka (Frescobaldi, Kapsberger, Falconieri)
→ spojení hlasu, theorby a violy da gamba ve své nejčistší podobě

Obsazení:
• Vittoria Giacobazzizpěv (soprán/mezzo) Studovala belcanto i barokní zpěv, spolupracovala s Riccardem Mutim a vystupuje na barokních festivalech po celé Evropě.

• Francesco Tomasitheorba, barokní kytara
Jeden z nejrespektovanějších loutnistů své generace. Hrál s předními soubory staré hudby po celé Evropě (EUBO, Concerto Romano).

• Andrea Latturuloviola da gamba
Virtuos specializovaný na historické smyčce. Vystupuje s řadou renomovaných italských souborů a na prestižních festivalech.


 

Proč si to nenechat ujít?

Protože takhle znělo baroko, než vznikla opera

Ricercare Antico vás vezmou zpět do chvíle, kdy se hudba rozhodla být osobní. Cacciniho Le nuove musiche jsou písně, které vznikaly pro jeden hlas a jeden příběh. Žádná okázalost, jen čisté emoce a síla slov.
Hudba, která mluví přímo k duši.

Jejich koncert na Kuksu bude právě takový: jemný, osobní, naplněný významem.
Hudba tu nebude dekorací, ale vyprávěním.

Protože uslyšíte nástroje, které jinak neznáte

Teorba a viola da gamba nejsou jen krásné na pohled. Mají jedinečný, intimní zvuk, který už se dnes v běžném koncertním provozu skoro neslyší. A v rukou italských mistrů dostanou přesně ten prostor, jaký si zaslouží.

Uprostřed festivalového víru nabídne tenhle koncert chvíli soustředění, krásy a klidu.
Budete jen poslouchat.
A zapomenete na všechno ostatní.