Program a vstupenky Theatrum Kuks 2024

Takový bude 23. ročník multižánrového festivalu barokního a barokem inspirovaného umění!

Předprodej vstupenek na smsticket.cz, kde si můžete zakoupit i Festival pas na všechny placené produkce letošního ročníku, případně pokud nás chctete podpořit, můžete zvolit Mecenášský pas!

Část programu je zdarma nebo s dobrovolným vstupným. Vstupenky můžete zakoupit v průběhu festivalu na místě ve festivalovém infocentru na nádvoří hospitalu a zhruba půl hodiny před začátkem programu v místě konání.

Kategorie vstupenek: Plné vstupné (dospělí) / snížené vstupné (studenti 15 – 26 let, důchodci 65+, děti 4 – 15 let a TP, ZTP a ZTP/P). Děti do tří let (včetně) zdarma.

středa 21.8.

divadlo
Vstup zdarma

Loutková rychlovka pro dospělé inspirovaná klasickou satirou

#loutkové divadlo #pro dospělé

Mladá odnož Národního divadla Roškopov uvádí představení pro dospělé o jednom mocném carovi a jedné nemocné zemi. Deset minut klasiky! Pozor, představení může způsobit TYROLSKOU ALERGII!

Autor: K. H. Borovský
Úprava, režie, scénografie: F. Jelínková, M. Gregorová, P. Jelínek

Dobrovolné vstupné


vernisáž
Vstup zdarma

Tradiční landartové oživení veřejného prostoru, tentokrát alchymistické

#vernisáž #land art #alchymie #receptář

Fotograf a výtvarník Abbé Libansky symbolicky vrací do Kuksu Šporko­vu knihovnu, v roce 1729 zabavenou jezuitskými cenzory.

Letošní inspi­race vychází z unikátního rukopisného receptáře z 18. století z Kuksu, jehož autorem je Quido Dihr. Popisuje lékárenskou praxi řádu milosrd­ných bratří, kteří po smrti hraběte Šporka působili v hospitálu Kuks. Receptář prošel rekonstrukcí a digitalizací a je opět k vidění v Českém farmaceutickém muzeu v Kuksu.


16:00 Alchymistické šapito, parčík pod hospitálem
diskuze
Vstup zdarma

První festivalové povídání o specifikách a alchymii překladu unikátní barokní hry Andrease Gryphia s Kateřinou Bohadlovou a s četbou ukázek ze zbrusu nového českého překladu v podání Geisslers Hofcomoedianten.


Výběr z fascinujícího díla barokního filozofa, alchymisty a hudebníka

#vážná hudba #koncert #alchymie

Michael Maier, německý filozof, alchymista, ale také hudebník, působil mimo jiné i na dvoře Rudolfa II., kde byl jako jeho osobní lékař a rádce povýšen do šlechtického stavu. Je autorem několik alchymistických spisů, z nichž jako nejvýznamnější zdá se ATALANTA FUGIENS – Prchající Atalanta. V ní se Maier skrze alchymistickou interpretaci mytologie snaží osvětlit tajemství životaběhu. Vlastní text je rozčleněn do padesáti alchymistických alegorií. Prvně bylo dílo publikováno v roce 1617 a znovu 1618 v Oppenheimu. Tisk byl opatřen padesáti emblematickými mědirytinami, od významného rytce Matthäuse Meriana staršího. Jedinečným se pak dílo stává připojením padesáti tříhlasých fug samotného autora provázející příběh Atalanty. Ty jsou pak zpracovány technikou různých typů kánonů ve hlasech Atalanty a Hippomenea za stálého cantu firmu hlasu jablka - Pomum objectum.

Anežka Mišoňová (zpěv, harfa)
Jana Kovářová (zpěv, viola da gamba)
Anna Horká (viola da gamba, zobcová flétna)
Vlastimil Kovář (zpěv, zobcová flétna, cink)
Ladislav Horký (viola da gamba, umělecký vedoucí)
Karel Uhlíř (přednes)

Vstupné: 200 Kč/150 Kč

Soubor La Bilancetta se od svého vzniku v roce 2011 zabývá autentic­kou interpretací staré hudby v širokém záběru od 12. do 18. století - od středověkých španělských Cantigas de Santa Maria, hudby francouzské ars nova (Guillaume de Machaut) přes počínající renesanci (Guillaume du Fay, Johannes Ciconia a další) a renesanci (Benešovský kancionál, sklad­by ze španělských cancioneros či rekonstrukce nešpor Diega Ortize) až po baroko (Estienne Moulinie, Marin & Roland Marais, Sainte-Co­lombe, Louis Caix d’Hervelois z Francie či italští autoři Tarquinio Merula, Alessandro Grandi, Salomone Rossi a další).


Poválečný mortal combat na slavnostní zahájení festivalu

#divadlo #premiéra #závěr trilogie #zahájení

Kdo je po válce co komu dlužen? A jak tři váleční kapitáni mohou srovnat účty v mírovém období? Místo oslav vesfálského míru příchází chudoba, mor a hladomor. Válka sice skončila, ale její pachuť ve všech zůstává. Co teď? A kdo vůbec zná pravidla míru?

Premiéra autorsky „rozdivočelé“ hry na motivy komedie Horribilicribrifax od Andrease Gryphia z roku 1663. Inscenace Horri-bili-cribri-fax je zakončením válečné trilogie (27, Simply Simplicius).

Představení není vhodné pro diváky do 18 let.

Režie: Petr Hašek
Scénář: Kateřina Volánková, Vojtěch Franců
Texty písní: Vojtěch Franců
Scénografie: Jitka Nejedlá
Kostýmy: Kristýna Šrolová
Hudba: David Hlaváč
Choreografie: Martin Pacek
Produkce: Natka Škvarová, Žaneta Špánková
Světla: Filip Blažek
Zvuk a sound design: Max Hybner
Hrají: Martin Bohadlo, Aleš Pospíšil, Vojtěch Franců, Claudia Eftimiadisová

Vstupné: 450 Kč/350 Kč

Začátky Geisslers Hofcomoedianten jsou spjaté se vznikem festiva­lu THEATRUM KUKS v roce 2002. Dnes jsou „Geissleři“ oceňovaným nezávislým divadelním souborem, který ve své tvorbě propojuje staré tradice s živým, současným divadlem. Barokní inspirace přetrvává, k často polozapomenutým a nově překládaným textům ovšem soubor přistupuje s autorskou a tvůrčí svobodou, mísí původní s novým, vzletné s přízemním, činohru, zpěvohru, loutkohru i tanec. Vzniká tak moderní, komediální, vizuálně působivé a velmi hudební divadlo.


21:00 Terasa před Kostelem Nejsvětější Trojice, hospitál Kuks
koncert
CHCI LÍSTKY

Jedinečná varhanní noční show na magickém místě pod širým nebem

#koncert #vážná hudba #site-specific

Vox Organi, hlas varhan na magických místech je putovní projekt varhanice Katty po unikátních místech s geniem loci po celé České republice. Nepřehlédnutelná bosonohá umělkyně se svou energií, autorskými skladbami a sytým hlasem napojí na jedinečnou atmosféru kukského údolí. Na míru vyrobený bílý nástroj, magické kulisy hospitálu a instrumentální a vokální skladby na staré duchovní texty a modlitby.    

Koncert se koná v rámci projektu Vox Organi, hlas varhan na magických místech, který je spolufinancován Státním fondem kultury Ministerstva kultury České republiky. 

Vstupné: 350 Kč/250 Kč

KATTA, vlastním jménem Kateřina Chroboková, otevírá svou hudbou nové světy; ať už v kostele na tradičních chrámových varhanách, tak i mimo něj, na unikátním bílém nástroji, vytvořeném jí na míru. Jako klasická varhanice a cembalistka na sebe Katta v mezinárodním měřítku upozornila při koncertech s orchestry jako Anima Eterna, Zurich Cham­ber Orchestra, Royal Flemish Philharmonic, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK či Symfonický orchestr Českého rozhlasu, i jako sólistka varhanních recitálů po celém světě v Evropě, Mexiku nebo Indoné­sii. Vystoupila na mnoha mezinárodních festivalech (Festival Mexico, Schleswig Holstein Musik Festival, Pražské jaro, Struny podzimu aj.) a hrála na varhany v nejvýznamnějších evropských katedrálách (St. Paul΄s Cathedral v Londýně, Stephansdom v Pasově etc.). Zároveň miluje fúze a spolupráce s dalšími umělci, vystupovala tak například s extravagantním americkým varhaníkem Cameronem Carpenterem, britským houslistou Danielem Hopem, Davidem Kollerem nebo s Jurou Pavlicou & Hradišťanem.


divadlo
Vstup zdarma

Večerní ohňová show ušitá na míru kukské atmosféře

#fireshow #pouliční divadlo #site-specific

Nechte se pohladit světlem, zahleďte se do plamenů a zapomeňte na každodenní  starosti… a dovolte Blackout Paradox, aby vás provedli krajinou ohnivého pouličního divadla.

Oheň je magické médium, které propůjčuje fyzickému divadlu, tanci a akrobacii nový rozměr.

Pro THEATRUM KUKS vytvoří kolektiv profesionálních umělců z Blackout Paradox magické ohnivé vystoupení s využitím netradičního ohnivého náčiní v působivém vizuálním zpracování. 

Dobrovolné vstupné.

čtvrtek 22.8.

divadlo
Vstup zdarma

#pouliční divadlo #polévka

Ještě než si dáte legendární polévku od Jany z Jednorožce v kafekáře, servírujeme alchymistickou divadelní jeDNOhubku, pokaždé jinou a pokaždé s gastro překvapením!

Dobrovolné vstupné.

Divadlo DNO vzniklo v roce 2000 jako soubor amatérů okolo Jiřího Jelínka. Postupně se pro svou energickou a hravou poetiku a diva­delnost stalo vyhledávaným hostem mnoha festivalů nejen v Česku. Divadlo DNO posbíralo řadu ocenění a jeho členové se postupně roz­prostírají po mnoha profesionálních divadlech jako herci, scénogra­fové, režiséři či hudebníci. Dodnes ale Divadlo DNO hraje nejčastěji pro dětské publikum.


12:30 Alchymistický parčík pod hospitálem
tanec
Vstup zdarma

Nabijte se na festival díky spojení jógy, tance a barokní hudby!

#pohyb #jóga #tanec

Dancejógu tvoří propojení jógových pozic s tanečními prvky. Plynule přecházíme z pozic do prostoru bez dlouhých výdrží v návaznosti na plynutí hudby. Výsledkem je ladný a ucelený prožitek barokní a neoba­rokní hudby a pohybu. Půjdete si s námi zacvičit? Vezměte si pohodlné oblečení a kdo máte, tak vlastní karimatku.

Dobrovolné vstupné.


Unikátní marionety v Galerii loutek ožívají, aby vám vyprávěly příběhy kukských hrdinů

#loutkové divadlo #pro děti

Račte vstoupit do kukského „krásného oudolí“ a propadnout se rovnou do baroka. Divadelní miniatura s jednou herečkou site-specific prostředí Comoedien Hausu a Galerie loutek v jednom. Místní ručně vyřezávaný loutky ožijí, aby i těm nejmladším divákům přiblížily neuvěřitelné genius loci Kuksu, jeho stvořitele hraběte F. A. Šporka a významnost a originalitu díla, které nám na obou březích Labe zanechal. Nechte si vyprávět příběh dotýkající se původu Kuksu a jeho hlavních hrdinů, kteří už sami vyprávět nedovedou…

Scénář a režie: Claudia Eftimiadisová, Petr Hašek, Matěj Kubina
Hraje: Claudia Eftimiadisová
Výtvarná spolupráce: Jitka Nejedlá

Inscenace je součástí zážitkového programu pro školy (více informací zde >>>).

Jednotné vstupné: 150 Kč


15:00 Alchymistické šapito, parčík pod hospitálem
diskuze
Vstup zdarma

Druhé festivalové povídání, tentokrát o první italské opeře dovezené F. A. Šporkem do Čech přesně před 300 lety a velmi oblíbeném operním námětu čerpajícím ze slavného italského eposu, doplněné o četbu ukázek z českého překladu v podání Vojtěcha Franců.


tanec
Vstup zdarma

Taneční performance zahraničních umělkyň, které objevují Kuks a propojují kulturní kontexty

#tanec #rezidence #site-specific

Izraelská choreografka a tanečnice Hila Nachshonov  si spolu s dalšími třemi umělkyněmi vybraly Theatrum Kuks pro 14denní rezidenční pobyt, aby svůj taneční projekt inspirovaný skladbou Svěcení jara od Igora Stravinského propojily s kulturním geniem loci kukského údolí.

Projekt je realizován ve spolupráci s Novou sítí, Art-in-res a za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy, Ministerstva kultury ČR a Nové sítě z. s.

Choreografie: Hila Nachshonov
Tanečnice a spoluautorky: Hila Nachshonov, Mor Puterman, Noga Aharonof a Noa Steinberg
Premiéra: IntimaDance Festival 2024, Tmuna Theatre TLV. Artistic directors: Niv Sheinfeld a Oren Laor. Rehearsal director: Tal Adler Arieli. První verze vznikla pod vedením Dany Rutenberg během studijního pobytu, Sadna, Gaaton. Umělecké vedení Einav Levy a Yossi Berg.

Dobrovolné vstupné.

Noa Steinberg vystudovala současný tanec v rámci programu Maslool v Tel Avivu. V současnosti je tanečnicí na volné noze, vystupuje na Inti­maDance Festivalu, učí moderní tanec, balet a jógu.

Mor Puterman absolvovala taneční program Sadna v Kibucu Ga’aton. Vystupovala s Kolben Dance Company či na Intima Dance Festivalu, svou só­lovou práci představila v Německu. V současnosti je tanečnicí na volné noze.

Noga Aharonof také absolvovala taneční program Sadna, v současnosti je na volné noze a účastní se nejrůznějších projektů jako je Akko Festival, 1|2|3 Program a IntimaDance Festival. Zároveň působí jako choreograf­ka a rezidenční umělekyně v Sadnaot Habama.

Hila Nachshonov je další absolventkou programu Sadna, své choreo­grafie představila na festivalech 1|2|3 Program, IntimaDance Festival, Solocoreografico Dance Festival a mnoha dalších.


Improvizační fyzický bizárek s živou hudbou

#improvizace #divadlo #hudba

Máte rádi Improvizační bizárek?

Nádech. Výdech. Jsem připraven? Ne. Tak jdu. Jste připraveni vy? Ne? Tak taky přijďte.

Dvojice herců, kteří si pro vás nic nepřipravili. Surrealisticko-absurdní fyzická divadelní improvizace. Společně s muzikou a světlem vytvářejí spontánní koláže scén a obrazů, od abstraktna až po absurdno.

Cítíte příjemné mravenčení v konečcích prstů, když se po jevišti prochází pohybliví chlapci nebojící se zapět z plna HRDLA nápěv odkazující na jejich kulturní kořeny? Je to příliš dlouhé na jakékoliv mravenčení?

Hrají:
Šarmantní a něžný východoevropský turista Andrej Lyga
Všemi obávaný i lidový humorista Šimon Pliska

Lightdesign:
Světloplachý dobrák se zlatýma ručičkama Jonatan Vnouček

Hudba:
Libozvuční svalovci Tomáš Kůgel, Martin Kmec nebo David Lomič

Vstupné: 300 Kč/200 Kč

Představení je součástí evropského projektu SPARSE PLUS a je podpořeno Novou sítí.

Skupina improvizovaného divadla My kluci, co spolu chodíme tvořená absolventy HAMU a DAMU se dala dohromady již během studií na semi­nářích improvizace pod vedením Martina Zbrožka. Ve svých free-formo­vých improvizacích kombinuje fyzické divadlo, tanec, hrdelní zpěv a ab­surdní humor. My kluci spolu pravidelně chodí na pražské scéně Jatka78 nebo Lodi Tajemství, na festivalech po celé ČR i mimo ní. Nejnovějším rozměrem jejich tvorby je skoro roční laboratoř s výsledným divadel­ním happeningem nesoucí název Hostina, který balancuje na pomezí struktury, anarchie, gastronomie a divadelní improvizace. My kluci tak vyráží dále hledat ne (moc) prošlapané cestičky divadelní a performativ­ní improvizace.


Mladý průkopník kontratenoru a operní recitál na míru Kuksu

#opera #árie #kontratenor #mluvené slovo

Připomínka první italské opery uvedené v českých zemích, kterou byl před 300 lety Zuřivý Roland (Antonio Bioni: Orlando Furioso, Peruzzi-Denziova operní společnost, 11. 8. 1724 v Kuksu). Přední kontratenorista současné mladé operní generace Vojtěch Pelka si připravil program, jenž tuhle zlomovou událost připomene. Zazní i árie Ah fuggi rapido z Orlanda furiosa od Antonia Vivaldiho, ale i skladby Georga Friedricha Händela či Geminiana Giacomelliho. Můžete se těšit na heroické baroko a dramatické vyjádření role, které se s duševní rozervaností propisuje do vybraných árií, ale i zběsilé koloratury a dechově náročné fráze. Vojtěch Pelka jako průkopník kontratenorového oboru v České republice oslaví pěvecké umění kastrátů a nesmrtelnost hudby. Program doplní čtením úryvků z Ariostova Zuřivého Rolanda Vojtěch Franců.

Vstupné: 400 Kč/300 Kč

Vojtěch Pelka patří mezi vyhledávané kontratenoristy v České repub­lice. Od svých uměleckých počátků se zhostil stěžejních operních rolí svého oboru, náročných partů duchovní hudby či koncertních árií. Speci­alizuje se na barokní, klasicistní a raně romantický repertoár. Mezi jeho další zaměření patří také operní, písňová a oratorní hudba soudobých hudebních skladatelů. Vystudoval Konzervatoř Jana Deyla v Praze, ve tří­dě MgA. Barbory Klozové Velehradské, u níž se nadále pěvecky vzdělává.


Záhrobní promo životních radostí přímo na hřbitově kukského hospitálu

#divadlo #site-specific

Divadelní průvod, pohřeb smutku, připomínka radostí života ve stylu site-specific, která herce společně s diváky podněcuje k oslavě života, ale nezapomíná ani na lidskou smrtelnost. S radostí v jednom, se slzou v druhém oku. Pěkně barokně kontrastně na samém konci Šporkovy osy mezi životem a smrtí! Inspirováno unikátním cyklem malovaných fresek Tanec smrti ze špitální chodby hospitálu v Kuksu.

Inscenace se odehrává ve venkovních prostorách kukského hřbitova, přijďte proto vhodně oblečeni a obuti. Je koncipována jako putovní, kdy divák za jednotlivými výstupy přechází a je tak bez možnosti sezení.

Režie: Michaela Váňová
Dramaturgie: Petr Hašek
Scénografie a kostýmy: Jitka Nejedlá
Hudba: Marek Doubrava
Hlasová spolupráce: Pavla Fendrichová
Obsazení: Martin Bohadlo, Claudia Eftimiadisová, Michaela Váňová, Šimon Dohnálek, Vojtěch Franců

Vstupné: 350 Kč/250 Kč

pátek 23.8.

#workshop #akvarel #plenér

Přijď zaznamenat akvarelem dramatické linie baroka. Akvarel s barokem má spoustu společného, zakládají si na dynamice, kontrastu, zachycení světla a stínu. Motivů k malování bude nespočet, od barokního zátiší, architektury, soch až k zachycení nálady festivalu. Vybere si každý.

Pro všechny od 13 let, výtvarné potřeby a vše, co budete potřebovat, vám půjčíme!

Délka cca 4 hodiny.

Vstupné: 500 Kč

Jitka Nejedlá je kostýmní výtvarnice, scénografka a ilustrátorka, která dala vizuální styl „svým“ Geisslers Hofcomoedianten, ale pracuje i pro jiná divadla po celé České republice. Věnuje se volné ilustraci a akvarelové malbě, má zkušenosti s výtvarnou pedagogikou a vedením kurzů pro děti i dospělé. Nerada fotí, proto si všechny krásy zaznamenává akvarelovou malbou přímo v plenéru. Potkáte ji určitě se skicákem a barvami v kapse.


Rodinné loutkové divadlo ve službách velkého dramatu aneb Slovutná komedie o dvou tragédech

#divadlo #komedie #tragédie #kronika

Dva znepřátelené rody někdy dávno někde ve Veroně: „Prosím vás, já proti Nové Pace nic nemám, ALE… Tady jste ve Staré Pace, tak se podle toho chovejte!“ Je důležité znát své kořeny, a co na tom, že jsou špinavé a křivé. Jak by to vypadalo, kdyby Romeo a Julie byli z Paky?

Autor: William Shakespeare a kroniky Staré a Nové Paky
Režie: slepý Adam a Jiří Jelínek
Hudba: Tomáš Alferi

Dobrovolné vstupné.

Národní Divadlo Roškopov je návrat ke kořenům rodinných nebo kočov­ných divadelních společností. Vždy za tři dny nazkouší divadelní hru, se kterou pak objíždí podkrkonošské vesnice a města. Po zakončení turné špíl zase zmizí. Jde o radost z toho, že tohle je ještě možné. Přijďte se podívat, jestli opravdu je…


divadlo
Vstup zdarma

#pouliční divadlo #polévka

Ještě než si dáte legendární polévku od Jany z Jednorožce v kafekáře, servírujeme alchymistickou divadelní jeDNOhubku, pokaždé jinou a pokaždé s gastro překvapením!

Dobrovolné vstupné


divadlo
Vstup zdarma

#prezentace #work in progress

Účastníci workshopu s předním italským odborníkem na komedii dell’arte vám předvedou, jak za pět dní srostli s tímhle fenoménem, který rozjel divadelní revoluci v celé Evropě.

Vstupné dobrovolné.


Třetí festivalové povídání se sochařem Matyášem Chocholou věnované jeho autorskému pojektu 3D soch ctností a neřestí 21. století.


Interaktivní alchymistická laboratoř může dát světu ještě jednu šanci

#divadlo #interakce #pro děti

„Jest jisté, že to, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole, aby dokonány byly divy jediné věci.“ Smaragdová deska

Přeměna kovů na zlato? Víc. Hledání nesmrtelnosti? Ještě víc. Kámen mudrců? Ještě mnohem víc! Alchymie není jen pár kejklů a halabala kabala. Jistě, vždycky se najde nějaký ten mazaný podfukář, kazící ostatním styl. Ale skuteční alchymisté jsou vědci i umělci, filosofové i mystikové, a především perfekcionisté, kteří touží po dokonalosti.

Svět, jak ho známe my, je jen stínem toho, čím býval kdysi. A svět, který bude zítra, není ani setina odrazu toho, co máme dnes. Byli to alchymisté, kteří učinili Objev. Tajemství, které nemělo být nikdy vysloveno, ani světem spatřeno – ale copak mohou mlčet, když na svých bedrech nesou tíhu tohoto světa?

Interaktivní inscenace pro starší i mladší publikum vám umožní nahlédnout do pěti alchymistických laboratoří, založených samotným Velmistrem tajného řádu (a císařem, jistě!) Rudolfem II. Habsburským. A  – budou-li znamení příznivá – dát tak světu ještě jednu šanci.

Délka představení: 135 minut

Inscenace je vhodná pro děti od 10 let a není určená pro diváky se sníženou pohyblivostí a pro silné alergiky (v inscenaci je použito seno).

Režie: Petr Hašek
Koncept: Vojtěch Franců, Petr Hašek, Vojtěch Bartoš
Scénář a texty písní: Vojtěch Franců
Rešerše: Vojtěch Bartoš
Scénografie: Jitka Nejedlá, Jakub Šulík
Hudba: David Hlaváč
Choreografie: Kamila Mottlová
Produkce: Natka Škvarová, Žaneta Špánková
Světla: Filip Blažek
Zvuk a sound design: Daniel Kadera
Hrají: Martin Bohadlo, Vojtěch Bartoš, Martin Holzknecht, Lucie Valenová, Michaela Váňová
… a z obrazovek také: Bartoloměj Veselý, Petr Šmíd, Aleš Pospíšil, Claudia Eftimiadisová, Vojtěch Franců
Výroba scény: Martin Novák, Kateřina Zázvorková, Jakub Šulík, Jitka Nejedlá, Aleš Černý, Jiří Valášek, Matyáš Zapletal, David Čerťanský
Krejčové: Andrea Gájová, Jana Sádková

Inscenace Alchymisti je vyvrcholením koprodukčního projektu Alchymisti souboru Geisslers Hofcomoedianten a Rádia Junior a součástí mezinárodního projektu We can change the world v programu EU Creative Europe.

Inscenace vznikla v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno.

Premiéra: 9. března 2024

Vstupné: 400 Kč/250 Kč


16:30 Sál Obecního hostince, Kuks
koncert
CHCI LÍSTKY

Melancholické písně o stesku, vykořeněnosti, pomíjivosti i snění

#koncert

Podvratný humor, kabaretní melodie, mollová melancholie samozřejmá jako dech.

Divoká zemitost, šumění zahrad, radost i pláč.

Lucie Dlabolová zhudebňuje vlastní texty i básně jiných autorů - Jána Sedala, Dory Kaprálové, Hanky Voříškové. Zahraje i pár písniček svého táty, Jiřího Bulise. Luciin klavír doprovází v jemných linkách kytara Jana Páchy a kontrabas Petra Dlaboly. Společně mísí křehkost a intimitu s občasnými drzými i divokými akcenty.

Lucie Dlabolová (zpěv, klávesy)
Petr Dlabola (kontrabas)
Jan Pácha (kytara)

Vstupné: 300 Kč/200 Kč


18:00 Galerie loutek Jiřího Nachlingera (Comoedien-Haus)
divadlo
CHCI LÍSTKY

Máte svůj playlist na pohřeb? Hravý alternativní kabaret

#divadlo #kabaret

Lidé, kteří bytostně bojují o svou existenci. Dynamický inscenační tvar přinášející téma smrti. Čtyři osoby míjející se na scéně, setkávající se v absurdních situacích. Někdo hledá pochopení a pozornost, jiný se snaží dokončit svůj výstup, další vždy uteče ze scény, někdo se prostě jen ztratí…

A někomu zkrátka nezbývá nic jiného, než umřít.

Délka představení: 60 min

Režie: Domen Šuman
Scénografie: Martin Tůma
Hrají: Štěpánka Todorová, Naďa Melková, David Petrželka, Richard Janča
Kostýmy: Anna Nevrlá
Produkce: Karolína Hudská

Podporovatelé: Nová síť z.s., KALD DAMU

Vstupné: 200 Kč / 150 Kč

Skupina mladých začínajících umělců, jejichž studium na DAMU po­stupně končí, hledá svůj svébytný styl a v inscenaci zkoumá možnosti kabaretu, který nemusí být jen zdrojem zábavy. Premiéra se uskutečnila v červnu 2022 v rámci klauzurního festivalu Proces22 na DAMU.


Interaktivní alchymistická laboratoř může dát světu ještě jednu šanci

#divadlo #interakce #pro děti

„Jest jisté, že to, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole, aby dokonány byly divy jediné věci.“ Smaragdová deska

Přeměna kovů na zlato? Víc. Hledání nesmrtelnosti? Ještě víc. Kámen mudrců? Ještě mnohem víc! Alchymie není jen pár kejklů a halabala kabala. Jistě, vždycky se najde nějaký ten mazaný podfukář, kazící ostatním styl. Ale skuteční alchymisté jsou vědci i umělci, filosofové i mystikové, a především perfekcionisté, kteří touží po dokonalosti.

Svět, jak ho známe my, je jen stínem toho, čím býval kdysi. A svět, který bude zítra, není ani setina odrazu toho, co máme dnes. Byli to alchymisté, kteří učinili Objev. Tajemství, které nemělo být nikdy vysloveno, ani světem spatřeno – ale copak mohou mlčet, když na svých bedrech nesou tíhu tohoto světa?

Interaktivní inscenace pro starší i mladší publikum vám umožní nahlédnout do pěti alchymistických laboratoří, založených samotným Velmistrem tajného řádu (a císařem, jistě!) Rudolfem II. Habsburským. A  – budou-li znamení příznivá – dát tak světu ještě jednu šanci.

Délka představení: 135 minut

Inscenace je vhodná pro děti od 10 let a není určená pro diváky se sníženou pohyblivostí a pro silné alergiky (v inscenaci je použito seno).

Režie: Petr Hašek
Koncept: Vojtěch Franců, Petr Hašek, Vojtěch Bartoš
Scénář a texty písní: Vojtěch Franců
Rešerše: Vojtěch Bartoš
Scénografie: Jitka Nejedlá, Jakub Šulík
Hudba: David Hlaváč
Choreografie: Kamila Mottlová
Produkce: Natka Škvarová, Žaneta Špánková
Světla: Filip Blažek
Zvuk a sound design: Daniel Kadera
Hrají: Martin Bohadlo, Vojtěch Bartoš, Martin Holzknecht, Lucie Valenová, Michaela Váňová
… a z obrazovek také: Bartoloměj Veselý, Petr Šmíd, Aleš Pospíšil, Claudia Eftimiadisová, Vojtěch Franců
Výroba scény: Martin Novák, Kateřina Zázvorková, Jakub Šulík, Jitka Nejedlá, Aleš Černý, Jiří Valášek, Matyáš Zapletal, David Čerťanský
Krejčové: Andrea Gájová, Jana Sádková

Inscenace Alchymisti je vyvrcholením koprodukčního projektu Alchymisti souboru Geisslers Hofcomoedianten a Rádia Junior a součástí mezinárodního projektu We can change the world v programu EU Creative Europe.

Inscenace vznikla v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno.

Vstupné: 400 Kč / 250 Kč


Sametový soprán a pocta Šporkovi, Vivaldimu i alchymistům

#vážná hudba #koncert #árie #improvizace

Na koncertě oceňované sopranistky Markéty Fassati zazní árie a skladby, které jsou nesmazatelně propojeny s hrabětem Františkem Antonínem Šporkem a skladatelem Antoniem Vivaldim. Alchymistickou příchuť dodají hudební improvizace a kořením bude příběh celého večera v kouzelném prostředí kukského kostela.

Soprán: Markéta Fassati
Housle: Barbora Mráčková
Varhany/cembalo: Jiřina Marešová

Vstupné: 350 Kč/250 Kč

Sopranistka Markéta Fassati vystudovala operní zpěv na Akademii múzických umění. Její rozsáhlý repertoár se pohybuje od baroka (CD Al­chymist, 2018) přes romantismus, písňovou tvorbu až po operní árie (CD Emozioni, 2017), věnuje se ale i filmové hudbě či jazzu a swingu. Markéta Fassati je laureátkou několika mezinárodních soutěží, vystupuje v Česku i v zahraničí. Zpívala pod uměleckým vedením významných dirigen­tů jakými jsou J. Bělohlávek, L. Mátl, D. Jurowski, J. Shearman a další, opakovaně spolupracuje s prestižními hudebními tělesy jako je Český národní symfonický orchestr, PKF-Prague Philharmonia, Beppu Sym­phonic Orchestra Japan, Fassati Enemble, Collegium Marianum, Vivaldi Orchestra Praga, Ensemble Martinů nebo Beethoven Trio.


Živelný folklor a průlet lidovým tancem od středověku do dneška

#folklor #tanec #site-specific

Už potřetí roztančí a rozjuchá THEATRUM KUKS folklorní soubor Kohoutek z Chrudimi, který letos slaví už svoje 40. narozeniny. Nad­šení a nasazení jeho členů vás rozhodně nenechá jen v klidu přihlížet!

Od doby svého založení se soubor zaměřuje na zpracování tradičních lidových témat. V posledních dvaceti letech navíc svým divákům nabízí repertoár, který se vyznačuje netradičním výběrem a přístupem k téma­tům a použitím osobitých výrazových prostředků.

Na nádvoří Kuksu letos Kohoutek přiváží esenci lidových zvyků, tanců a muziky, několik kapek stínohry a špetku prastarého erotického kouzla našich předků, a věří, že spolu s diváky prožije večer plný radosti a vzrušení.

Vedoucí souboru: Martin Samek, Šárka Kratochvílová

Vstupné: 300 Kč/200 Kč

sobota 24.8.

divadlo pro děti
CHCI LÍSTKY

Lesní opera s barokní hudbou pro děti i jejich rodiče

#loutkové divadlo #pro děti #opera 

Moudrá Matka lesa se zjevuje pouze jednou za čas, aby poodkryla tajemství života stromů. Pojďte se s námi zaposlouchat do šumění listů, lehnout si do trávy a zadívat se na hvězdné letní nebe, usnout společně s houbami pod sněhovou přikrývkou a na jaře se opět probudit do květy obsypaného ráje. Zažijte cyklus čtyř ročních období spolu s mohutnými stromy, kterým plyne čas úplně jinak než nám malým lidem.

Autorská loutková inscenace souboru Geisslers Hofcomoedianten a divadla Vocaď Pocaď plná známé i méně známé barokní hudby je určena pro děti od 3 let i jejich rodiče. Je inspirovaná výzkumem a dílem německého lesníka Petera Wohllebena a volně motivem oblíbeného stromu (latinsky Fagus = buk) hraběte Šporka, významného mecenáše umění. Spolupracujeme s projektem Filharmoniště.

Vznik inscenace podpořila Nadace život umělce a Magistrát hlavního města Prahy.

Režie: Dana Račková
Výprava: Bára Čechová
Hudba: Tereza Bortlová, Johann Pachelbel, Georg Friedrich Händel, Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach
Hrají: Claudia Eftimiadisová, Tereza Bortlová

Vstupné: 200 Kč / 150 Kč


Humor, pohyb, slova a klimatická změna v projektu We can change the world

#divadlo #performance #klima

Klimatická změna, ubývání rozmanitosti druhů, ničení životního prostředí. Ve spolkovém státě Hesensko, odkud autoři evropského projektu pochází, je vliv těchto změn na lesy naprosto zřetelný: sucho, škůdci a požáry stále více narušují jejich ekosystém. Hledání řešení přináší řadu otázek týkajících se zodpovědnosti jednotlivců, politického systému i celosvětového společenství…

Performance reaguje na tyto otázky se zvědavostí a humorem a prostřednictvím slov a pohybu zkoumá filozofické a psychologické aspekty klimatické změny.

Inscenace je součástí mezinárodního projektu We can change the world podpořeného programem Kreativní Evropa.

Koncepce, scénář, hrají:
Leila Haas
Klaus Huhle
Bärbel Kandziora
Karen Rémy
Stefanie Schleich

Produkce, asistentka režie, technika: Marie Töpfer

Vstupné: 350 Kč / 250 Kč

Waggonhalle Marburg je německý divadelní soubor a zároveň spolek, který provozuje kulturní centrum v původní hale na opravu železničních vagónů. Vzniklo tak unikátní místo pro živou kulturu, které chce dát prostor co největšímu počtu lidí pro jejich umělecké vyjádření nebo jim dopřát kulturní zážitek jako divákům.


divadlo
Vstup zdarma

#pouliční divadlo #polévka

Ještě než si dáte legendární polévku od Jany z Jednorožce v kafekáře, servírujeme alchymistickou divadelní jeDNOhubku, pokaždé jinou a pokaždé s gastro překvapením!


12:30 Alchymistický parčík pod hospitálem
divadlo
CHCI LÍSTKY

Tři herci, třicet tři loutek a tři sta třicet tři hudebních nástrojů!

#loutkové divadlo

Rodinné představení o tom, že i ti největší učenci někdy potřebuji pomoc.

Režie: Jiří Jelínek
Hudba: David Smečka
Scénografie: Prokop Jelínek, Kateřina Veselá, Monika Jelínková a Fagi
Hrají: Monika Jelínková,  David Smečka a Jiří Jelínek

Vstupné: 150 Kč


13:30 Galerie loutek Jiřího Nachlingera (Comoedien-Haus)
opera
CHCI LÍSTKY

Tragická experimentální loutková opera o vyhynutí dinosaurů

#loutkové divadlo #pro děti #opera

V rolích zpěváků vystupují pravěké organismy a tvorové, včetně dinosaurů, kteří mají mnohem bohatší spektrum vokálních rozsahů a znění než lidé. Velikosti některých zpěváků odpovídají rozměrům tragédie, kterou zatím lidstvo v plné míře nepoznalo - tragédie vymírání. K opeře tvůrci složili autorské libreto a hudbu. Dinopera se uvádí v kombinaci čtyřech jazyků a dokazuje tak, že není potřeba rozumět slovům, ale zvukům.

Projekt vznikl za spolupráce studentů katedry alternativního a loutkového divadla DAMU a hudebníků z Německa.

Vhodné pro děti od 12 let

Tým: Frieda Gawenda, Daria Gosteva, Mathias Baresel, Josef Havelka
Produkce: Alexandra Ratajová
Spolupráce na libretu: Theresa Schrezenmeir

Vstupné: 250 Kč / 150 Kč

KHWOSHCH je mezinárodní skupina divadelníků, hudebníků a umělců. Vznikla díky spolupráci na loutkové operní inscenaci Dinopera (2021). Skupina se neustále rozrůstá o další členy a nové projekty. Ve své tvorbě se umělci zaměřují na experimentální, alternativní, progresivní i opomíjené žánry, umělecké výtvory a nekonvenční i konvenční objekty, loutky a hudbu.


Kouzlo vody v podobě divadla či nového cirkusu znovu probudí Zemi k životu

#divadlo #tanec #nový cirkus #Itálie

V nepříliš vzdálené budoucnosti dorazí tři bytosti z vesmíru na zpustlou Zemi, zbavenou její životodárné síly. Tato stvoření s sebou ovšem přináší drahocenný dar: vodu, zdroj veškerého života. Během jejich cesty zpět ke kořenům lidské kultury uvidíme, jak - kapku po kapce - vrací zapomenuté planetě naději a znovuzrození. Vedle vlastního příběhu inscenace kombinací divadla, nového cirkusu, tance či zpěvu zkoumá také další fascinující témata, například koncept vody jako nosiče informací japonského myslitele Masara Emota.

Vydejte se se členy italského souboru Teatro dei Navigli na dobrodružnou cestu odolnosti a obnovy, kde kouzlo vody promění poušť v kvetoucí zahradu, probudí Zemi z jejího věčného spánku a předá nám cennou lekci o naší planetě.

Inscenace je součástí mezinárodního projektu We can change the world podpořeného programem Kreativní Evropa.

Scénář a režie: Luca Cairati, Riccardo Magni
Hrají: Fabio Zulli, Carolina Frigerio, Anna Kolesarova, Giorgia Leoni, Michela Lo Preiato, Alessia Pellegrino, Laura Pina
Choreografie: Anna Kolesarova

Vstupné: 350 Kč/250 Kč

Teatro dei Navigli je divadelní, produkční a výukové centrum, které sídlí v bývalém klášteře v Abbiategrassu poblíž Milána. Kulturní centrum se zrodilo z dvacetileté zkušenosti pořádání mezinárodního festivalu pouličního divadla Le Strade del Teatro a dnes samo vytváří své divadelní inscenace, pořádá vzdělávací kurzy, semináře či výzkumy a nadále organizuje festivaly či divadelní přehlídky, třeba pro děti. Teatro del Navigli se snaží rozvíjet kulturu ve svém regionu a prostřed­nictvím uměleckého dialogu upozorňovat například na environmentální problémy.


Podmanivé melodie slavného skladatele vás vezmou na dvůr Alžběty I.

#vážná hudba #koncert #křest

Anglické loutnové písně se těšily velké oblibě již za vlády krále Jakuba I. a zejména poté za vlády královny Alžběty I., která byla velkou podporovatelkou rozvoje řemesel, obchodu, vzdělanosti, ale také obdivovatelkou kultury, divadla, anglické literatury a hudebního umění. Hudba a skládání básní se tehdy staly oblíbenou kratochvílí ve všech společenských vrstvách a nově se začíná objevovat písňová forma označovaná jako ayre (sólová píseň s loutnovým doprovodem). Mezi nejznámější skladatele píšící anglické ayres se řadili John Dowland, Thomas Morley, Robert Jones či Thomas Campion (1567-1620). Pojďte se s námi přenést na dvůr královny Alžběty I. a zaposlouchat se do podmanivých melodií Thomase Campiona, umocněných řadou kvantitavních veršů a literárních aforismů.

Lucie Strejcová (soprán)
Barbora Hulcová (loutna)
Magda Uhlířová (viola da gamba)

Vstupné: 350 Kč/250 Kč

Lucie Strejcová vystudovala klasický zpěv na UHK, poté si své hudební vzdělání rozšířila studiem Music Composition and Music Performance na Georgia College v Milledgeville (USA). Od roku 2010 působí jako pě­vecký hlasový pedagog v ZUŠ Jitro v Hradci Králové. Zájem o historicky poučenou interpretaci barokní hudby ji přivedl k absolvování mistrov­ských pěveckých kurzů (lektoři Andreas Scholl, Jürgen Banholzer, Tehila Goldstein, Timothy Leigh Evans či Emma Kirkby a Joel Frederiksen). Vystupuje na mnoha významných mezinárodních festivalech a spolupra­covala s hudebními tělesy jako jsou Collegium 419, Ensemble Reginae­gradecensis, Ensemble Phoenix Munich, aj. V roce 2022 vydala u vydava­telství ARTA své první profilové CD s názvem Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion.

Magda Uhlířová studovala hru na violu da gamba na MU v Brně, pak pokračovala v Lipsku na Musikhochschule Felix Mendelssohn Barthol­dy ve třídě u Irene Klein a dále pokračovala ve studiu v Brémách na Hochschule für Künste u Hille Perl. Zúčastnila se několika meziná­rodních kurzů, kde spolupracovala s umělci jako jsou Paolo Pandolfo, Wieland Kuijken či Marianne Müller. Své hudební vzdělání si následně rozšířila na Mozarteum University Salzburg u Vittoria Ghielmiho. V lednu 2020 vydala profilové CD s názvem Fantazie na lidové písně. Od roku 2012 působí jako ředitelka ZUŠ Nová Paka, kde se intenzivně věnuje staré hudbě a také ansámblové hře.

Barbora Hulcová studovala klasickou kytaru, na JAMU pak pokračova­la hrou na renesanční loutnu pod vedením Jana Čižmáře. Na Staatliche Hochschule für Musik Trossingen v Německu studovala ve třídě Rolfa Lislevanda. Pravidelně se účastní mezinárodních interpretačních kurzů, a to jak sólově (Joachim Held, Nigel North, Paul O’Dette, Michael Fields, Evangelina Mascardi, Cristián Gutiérrez, Jan van Elsacker, aj.), tak jako členka ansámblů (Czech Ensemble Baroque, Collegium Marianum, Colle­gium 419). S Duem Vergissmeinnicht (Antje Becker - traverso, Barbora Hulcová - theorba) byla vybrána do finále soutěže Early Music Young Ensemble Competition 2018 v Londýně.


Forrest Gump v kulisách třicetileté války našeho dvorního souboru

#divadlo #novebaroko

Nevěděl nic, ale naučil se, co je dobré. A pak poznal lidi. Lidi byli ve válce a válka byla v nich. Cesta obyčejného kluka bojištěm života plná výher, proher a touhy být zase dobrý.

Nově-barokní adaptace románu Dobrodružný Simplicius Simplicissimus Hanse Jacoba Christoffela von Grimmelshausena z let 1668 a 1669, který je považován za nejvýznamnější prozaické dílo baroka.

Dramatizace vychází z českého překladu románu od Jaroslava Zaorálka.

Režie: Petr Hašek
Dramaturgie: Helena Koblischková
Choreografie a pohybová spolupráce: Kamila Mottlová
Hudba: Bartoloměj Veselý, Kristina Veselá
Scéna a kostýmy: Veronika Traburová
Hrají: Vojtěch Franců, Petr Šmíd, Kamila Mottlová, Bartoloměj Veselý, Claudia Eftimiadisová

Vstupné: 400 Kč/300 Kč


První novodobé uvedení nalezených děl Antonia Bioniho jako připomínka prvního uvedení italské opery v Čechách

#opera #vážná hudba #rezidence #Itálie

Jedinečný koncert připomene 300. výročí prvního uvedení italské opery v českých zemích. V srpnu 1724 přijela do Kuksu na pozvání hraběte Šporka Peruzzi-Denziova operní společnost z Benátek. Hudebníci z okruhu A. Vivaldiho zahráli s velkým úspěchem operu Antonia Bioniho Zuřivý Roland a zahájili zde pravidelnou operní stagionu v Čechách. Při této příležitosti proběhne česko-italská hudební rezidence pod vedením Tomáše Hanzlíka věnovaná dílu Antonia Bioniho ve sbírkách Arcidiecézního archivu v Kroměříži.

Po 300 letech přijedou do Kuksu italští sólisté, studenti benátské konzervatoře Conservatorio di musica Benedetto Marcello, aby společně s českými hudebníky nazkoušeli Bioniho dochované dílo. Samotná opera Zuřivý Roland se až na předehru, bohužel, nedochovala. 

Závěrečný koncert s názvem Zuřivý Roland reloaded proběhne v Lapidáriu kukského hospitálu. Unikátní koncert mezi originály Braunových soch Ctností a Neřestí tak symbolicky vrátí italskou operu do Kuksu.

Umělecká rezidence vzniká ve spolupráci s Italským kulturním institutem a byla podpořena MKČR - NPO a programem CONNECT - NPO.

Za poskytnuté hudebniny děkujeme Arcidiecéznímu archivu Kroměříž.

Vstupné: 450 Kč / 350 Kč


Klasika, disco i pop šmrncnuté barokem na jedinečné nově-barokní koncertní show

#koncert #novebaroko

Geisslers Hofcomoedianten není jen jedinečné divadlo, ale také songy, které nedostanete z hlavy. V podání pop-barokního bandu a pěti zpívajících herců uslyšíte výběr těch nejchytlavějších geisslers písní v nově-barokních aranžích skladatele Tomáše Hanzlíka.

Skladby C. Monteverdiho, P. J. Vejvanovského, J.-P. Rameaua, B. Marcella, M. Nymana, W. A. Mozarta, T. N. Koutníka, J.-B. Lullyho, T. Hanzlíka a D. Hlaváče s texty H. Koblischkové, H. Rademina, K. Bohadlové, V. Mikeše, G.-B. Mariniho a V. Franců v koncertním aranžmá Tomáše Hanzlíka a Petra Šmída.

Let´s baROCK!

Nově-barokní orchestr ve složení: Jiřina Dvořáková (cembalo), Vít Nermut (1. housle), Viktor Tomek (2. housle), Ondřej Klimeš (violoncello)
Zpěv: Tereza Bortlová, Kristýna Matěj Dámová, Vojtěch Franců, Petr Šmíd, Bartoloměj Veselý
Dramaturgie a režie koncertu: Petr Hašek
Hudební nastudování: Tomáš Hanzlík a Petr Šmíd
Korepetice: Jiřina Marešová
Choreografie: Kamila Mottlová
Design: Jitka Nejedlá a Vojtěch Rejl
Světla: Filip Blažek
Zvuk: Magdalena Kiselá

Vstupné: 350 Kč / 250 Kč

neděle 25.8.

10:00 Alchymistické šapito, parčík pod hospitálem
divadlo pro děti
CHCI LÍSTKY

Strhující pirátské dobrodružství z Karibiku nejen pro mladé publikum

#divadlo #pro děti

Rodiče pro něj chtěli to nejlepší, ale on pořád, že chce na moře… Hoch z dobré rodiny se ocitá v zajetí pirátského kapitána. Musí splnit podivné úkoly a spolehnout se může jen na podezřelého kamaráda a na vlastní důvtip. Svěží humorný příběh dokazuje, že vzdělání a dobrodružství patří k sobě. Příběh z Karibiku počátku osmnáctého století je určený pro děti od devíti let, menší zabavíme také, a dospělé jakbysmet. Představení je založeno na stejnojmenné knize Marka Tomana vydané nakladatelstvím Baobab.

Hraje Divadlo Čučka. Duo spisovatel (Marek Toman) a knihovnice (Edita Vaníčková Makosová) se už od roku 2017 snaží vést diváky k porozumění příběhům a knihám, ba přímo k lásce k literatuře. Oba mají rádi knihy a berou je vážně, čtenáře jakbysmet.

Vstupné: 200 Kč / 150 Kč


Pouliční představení na motivy komedie dell'arte

#pouliční divadlo #komedie dell‘arte

Pouliční oslava hraběte Šporka a jeho lázní v Kuksu, které nemají ve světě obdoby! Divadelní souboj lékaře a mastičkáře v tempu komedie dell´arte. Účinkují lépe španělské mušky, vlčí játra, nebo prášek z jeleních parohů? Volně na motivy původního scénáře Dryáčník z nejstarší dochované sbírky scénářů komedie dell'arte Il Teatro delle Favole rappresentative z roku 1611 od Flaminia Scaly.

Pro všechny od 7 let.

Scénář, režie, dramaturgie: Michaela Váňová a Claudia Eftimiadisová
Text písně: Helena Koblischková 
Hrají: Michaela Váňová a Claudia Eftimiadisová

Dobrovolné vstupné


Tradiční společné festivalové putování barokní krajinou po krásných (a občas utajených) mís­tech s kulturními zážitky

Jednotlivé produkce lze navštívit i samostatně, před představeními bude možnost komentované prohlídky jindy mnohdy nepřístupných objektů.

neděle 25. srpna 2024, odjezd autobusem z Kuksu ve 13:00 z parkoviště u fotbalového hřiště

Kapacita míst v autobuse je omezená, v ceně autobusového výletu je vstup na všechna umělecká vystoupení a prohlídky.

13:30
1. zastavení: kostel sv. Václava na vrchu Chloumek u Habřiny - komentovaná prohlídka

Jedinečné poutní místo uprostřed prokomponované barokní krajiny a místo odpočinku zástupců rodu Rodovských z Hustířan, mezi které patřil také jeden z nejznámějších českých alchymistů Bavor Rodovský z Hustířan.

14:00 Dětský soubor Sedm ran, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř: O Golemovi
Plácek před kostelem sv. Václava

Alchymistická rakvičkárna, která nejen vyděsí, ale určitě pobaví.

Představení nadšených páťáků z naší oblíbené ZUŠ F. A. Šporka z Jaroměře vám dá pořádnou ránu palicí a při ní se můžete zamyslet nad vzestupem umělé inteligence.

Pro děti od 10 let.

15:00
2. zastavení: zámek Hořiněves

Krátká návštěva zámku, který je v současné době v rekon­strukci, s komentovanou prohlídkou se současnými majiteli. Zámek Hořiněves je původně středověká tvrz pánů z Hořiněvsi, která byla na konci 16. století renesančně přestavěna. Dnešní podoba zámku je výsled­kem přestavby, provedené za Jana Michala hraběte Šporka během 20. let 18. století. Autorství návrhu je připisováno Janu Santinimu.

3. zastavení: Kostel svatého Mikuláše v Žíželevsi

Římskokatolický Kostel svatého Mikuláše v Žíželevsi je nejvýznamnější historickou a kulturní památkou obce, urbanistickou a krajinnou dominantou. Byl vystavěn na místě původní stavby ze 14. století v letech 1769 - 1777 pod patronací Karla Šporka. Pozdně barokní architektura ve venkovském prostředí navazuje na dienzenhoferovské principy a pyšní se především monumentálním západním průčelím.

16:00 Veselé chvíle: Triomphez
Kostel svatého Mikuláše v Žíželevsi

Pompézní hudebně-divadelní hostina v barokním střihu v jedinečném prostředí kostela v Žíželevsi

Každý chce být Někým, každý chce být králem a královnou vlastního života. V neustálém boji o pozornost všichni touží po moci. Kdo je jejím držitelem a jak svou moc uplatňuje? Může svět pojmout 8 miliard králů, královen a hlavních postav? A kde má v tomto systému své místo láska, která je hybatelem všeho dění?

Triomphez je třetí hudebně-divadelní project sboru Veselé chvíle inspirovaný barokní epochou.

4. zastavení: kostel sv. Josefa v Dubenci

Jezuitský Kostel sv. Josefa vznikl na místě původního kostelíka ze 14. století zasvěcenému sv. Václavu, jehož zbytky po zničení Švédy v roce 1645 začlenili místní jezuité do nové stavby. Ta byla dokončena v roce 1738. O část sochařské výzdoby se postaral Jiří František Pacák, o němž se tradovalo, že pobýval v dílně Matyáše Bernarda Brauna.

18:00 La Bilancetta: Jiří Melcelius - Vesperae Marianae
Kostel sv. Josefa v Dubenci

Mariánské nešpory dnes pozapomenutého, ve své době však proslulého českého barokního skladatele Jiřího Melcelia, od jehož narození uplynulo letos právě 400 let. Program koncertu je koncipován jako rekonstrukce nešpor, jak byly prováděny v 2. polovině 17. století.

Melceliova skladba Vesperae Marianae byla objevena teprve před pár lety v hudebním archivu Varšavské univerzity, do té doby se o její existenci nevědělo. Nalezený opis skladby z roku 1683 pochází původně z Vratislavi (dnes Wrocław), která patřila v 17. století ke Koruně české.

Návrat autobusem do Kuksu v 19:30

Pro účastníky výletu bude v případě zájmu zajištěna také doprava na derniéru představení Magdaléna lascivní a kajícná a po představení zpět do Kuksu. Představení se bude konat v Hankově domě ve Dvoře Králové nad Labem a je třeba si zakoupit vstupenky zvlášť ZDE. 


Alchymistická rakvičkárna, která nejen vyděsí, ale určitě pobaví

#divadlo od dětí #pro děti #loutky #výlet

Představení nadšených páťáků z naší oblíbené ZUŠ F. A. Šporka z Jaroměře vám dá pořádnou ránu palicí a při ní se můžete zamyslet nad vzestupem umělé inteligence.

Pro děti od 10 let.

Vstupné: 150 Kč / 100 Kč


výlet
Vstup zdarma

Druhé zastavení festivalového výletu

Krátká návštěva zámku, který je v současné době v rekon­strukci, s komentovanou prohlídkou se současnými majiteli. Zámek Hořiněves je původně středověká tvrz pánů z Hořiněvsi, která byla na konci 16. století renesančně přestavěna. Dnešní podoba zámku je výsled­kem přestavby, provedené za Jana Michala hraběte Šporka během 20. let 18. století. Autorství návrhu je připisováno Janu Santinimu.


16:00 Kostel svatého Mikuláše, Žíželeves
výlet
CHCI LÍSTKY

Pompézní hudebně-divadelní hostina v barokním střihu v jedinečném prostředí

#opera #divadlo #site-specific

Každý chce být Někým, každý chce být králem a královnou vlastního života. V neustálém boji o pozornost všichni touží po moci. Kdo je jejím držitelem a jak svou moc uplatňuje? Může svět pojmout 8 miliard králů, královen a hlavních postav? A kde má v tomto systému své místo láska, která je hybatelem všeho dění?

Triomphez je třetí hudebně-divadelní projekt sboru Veselé chvíle inspirovaný barokní epochou.

Režie a dramaturgie: Anna Datiashvili a Veronika Holcová
Kostýmy a scénografie: Josefína Holcová a Adam Bohdal
Light design: Vavřinec Němec a Anna Hubená
Fotografie: Anežka Pithartová
Grafika: Žofie Kosová
Produkce: Elisa Speváková a Adéla Hromasová

Sbor: Alžběta Nováková, Josefína Holcová, Jana Stárková, Marie Sawa, Sara Maďarová, Lucie Šroglová, Adéla Syslová, Marta Hermannová, Tereza Mátlová, Ema Šmídová, Aicha Roubíčková, Barbora Váchová, Karolína Růžičková, Mariana Chavíková, Iva Ščerbáková, Markéta Labusová, Marie Anna Václavek Krušinová, Alžběta Holcová, Anna Datiashvili, Veronika Holcová, Magdaléna Fedorková, Kateřina Pithartová Kozinová, David Bolech, Hynek Sůra, Richard Janča, Tomáš Adel, Václav Wortner, Jáchym Sůra, Matouš Fendrych, Nikolas Ferenc, David Pavlis, Václav Zimmermann, Gagik Chilingaryan

Vedení orchestru: Kryštof Hlavnička
Orchestr: Kryštof Hlavnička (cembalo), Václav Pelouch, František Holeček (housle), Anna Mazáčková, Anna Cibulková (flétny), Anežka Kyselková (violoncello), Tomáš Zahrádka (kontrabas), Šimon Tamaki (theorba), Anna Datiashvili (tamburína, buben)

Vstupné: 350 Kč / 250 Kč

Sbor Veselé chvíle vznikl na DAMU v roce 2019 s cílem posouvat hranice sborového zpěvu. Ten pak kombinuje se site-specific divadlem a vytváří hudebně-
-divadelní performance a inscenace v prostorách, které si zaslouží oživení.


Rekonstrukce nedávno objevené skladby proslulého barokního skladatele

#vážná hudba #koncert #výlet

Mariánské nešpory dnes pozapomenutého, ve své době však proslulého českého barokního skladatele Jiřího Melcelia, od jehož narození uplynulo letos právě 400 let. Program koncertu je koncipován jako rekonstrukce nešpor, jak byly prováděny v 2. polovině 17. století.

Melceliova skladba Vesperae Marianae byla objevena teprve před pár lety v hudebním archivu Varšavské univerzity, do té doby se o její existenci nevědělo. Nalezený opis skladby z roku 1683 pochází původně z Vratislavi (dnes Wrocław), která patřila v 17. století ke Koruně české.

Nastudování a provedení: soubor La Bilancetta pod vedením Ladislava Horkého.

Vstupné: 250 Kč / 150 Kč

Soubor La Bilancetta se od svého vzniku v roce 2011 zabývá autentic­kou interpretací staré hudby v širokém záběru od 12. do 18. století - od středověkých španělských Cantigas de Santa Maria, hudby francouzské ars nova (Guillaume de Machaut) přes počínající renesanci (Guillaume du Fay, Johannes Ciconia a další) a renesanci (Benešovský kancionál, sklad­by ze španělských cancioneros či rekonstrukce nešpor Diega Ortize) až po baroko (Estienne Moulinie, Marin & Roland Marais, Sainte-Co­lombe, Louis Caix d’Hervelois z Francie či italští autoři Tarquinio Merula, Alessandro Grandi, Salomone Rossi a další).


Opus Andreini č. 2 - derniéra chlípně-zbožného oratoria na vodní ploše

#divadlo #novebaroko #derniéra

„Svůj brk smočil bych rád a dílem tím vydal svědectví o vaší božské kráse.“

Jak získat lásku krásné operní divy? Co takhle napsat jí oratorium na míru? Dílo jako odraz autorovy duše. Výprava do hlubin proudů inspirace.

Činoherně-operně-taneční inscenace na vodě o nejznámější kurtizáně všech dob.

Podle vrcholně barokního oratoria Giambattisty Andreiniho z roku 1652, druhý díl cyklu Opus Andreini (Dvě komedie v komedii, Magdaléna lascivní a kajícná, V borůvčí).

Úplně poslední uvedení této úspěšné Geisslerovské hudební inscenace, která měla premiéru v roce 2015.

Vstupné: 400 Kč / 300 Kč

Vstupné: