komedie-náhled.jpg (56 KB)

Workshop THEATRUM KUKS 2024

Alchymie komedie dell'arte

Lektor: Luca Cairati 

- přihlaste se na intenzivní pětidenní workshop pod vedením předního italského odborníka na komedii dell’arte, režiséra, herce či dramaturga Luky Cairatiho

- využijte exkluzivní možnost proniknout do světa komedie dell’arte v její nejtradičnější podobě, která se v Česku nevyučuje

- čeká vás praktická výuka herecké techniky komedie dell’arte, poznáte a vyzkoušíte si funkce, vlastnosti, gestiku, charakteristický postoj a pohyb jednotlivých typizovaných postav (staří, zamilovaní, sluhové, kapitán)

- naučíte se používat klasické masky a dozvíte se vše o jejich funkci a významu (Luca přiveze tradiční masky vyráběné podle původních postupů z hovězí kůže)

- projdete dějiny tradičních zvyků a jejich vývoj

- objevíte typické objekty a scénografické prvky komedie dell'arte

- s Lucovou pomocí si začnete hledat vlastní poetiku v rámci fenoménu, který odstartoval divadelní revoluci napříč Evropou, a výsledky budete moci předvést na veřejné prezentaci v rámci Theatra Kuks

- a v neposlední řadě si užijete společný zážitek v úžasné tvůrčí atmosféře multižánrového festivalu přímo v srdci unikátní barokní památky

Termín: 19. - 23. srpna 2024

Cena:
3 500 Kč pro studenty
4 200 Kč pro nestudenty

V ceně workshopu je zahrnuto:
- výuka šest hodin denně
(dle domluvy) 
- ubytování
v krásných prostorách hospitálu Kuks
- Festival pas
opravňující zdarma navštívit všechny placené akce po celou dobu festivalu Theatrum Kuks 2024

Workshop bude probíhat v angličtině (stačí komunikační základy) a je primárně určen pro studenty či profesionály v kultuře

Luca Cairati

je italský profesionální herec, dramatik, dramaturg a režisér se specializací na komedii dell'arte. Vystudoval prestižní akademii Scuola D'arte Drammatica Paolo Grassi v Miláně a spolupracoval s osobnostmi italské komedie dell'arte jako Dario Fo, Giorgio Albertazzi, Carlo Boso, Antonio Fava a další. Od roku 2008 je uměleckým šéfem mezinárodního festivalu Le Strade del Teatro v Abbiategrasso (Miláno). Je zde také zakladatelem a ředitelem divadla Centro Teatro dei Navigli, kde režíruje a vyučuje herectví.

Závazné přihlášení

- vyplnění a odeslání přihlašovacího formuláře (tady na stránce, nebo přímo zde >>>)
- zaplacení zálohy 2 000,- Kč na účet Theatrum Kuks z. s.: 2001069850/2010 (do zprávy pro příjemce uveďte, prosím, své jméno a heslo Workshop). Teprve po obdržení platby bude Vaše místo závazně registrováno a budeme s Vámi napevno počítat.
- zbylou částku kurzovného je potřeba uhradit do 30. června 2024 

Storno polatek: 
- při zrušení závazné přihlášky si pořadatel vyhrazuje právo naúčtovat storno poplatek až do výše zálohy

Projekt je realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR.

Pokud máte k workshopu jakékoliv dotazy, napište Lucii na email: lucie@theatrum-kuks.cz

Luca cairati: Alchymie Komedie dell'arte

WhatsApp Image 2024-03-05 at 18.05.43.jpeg (263 KB)

Cílem pětidenního workshopu je představit stavební kameny a techniky, které účastníci využijí při hledání vlastní poetiky na začátku dlouhé cesty světem komedie dell'arte.

Evropskými dějinami divadla se táhne jedna výrazná červená nit. Styl, přístup i způsob chápání jevištního umění (jak učeného, tak lidového), který se rodí v 16. století a propisuje se staletími až do učení Stanislavského, Grotowského nebo Lecoqa. Ta červená nit je komedie dell'arte - bohatství, bez kterého se neobejde žádný herec a režisér. Ovlivňuje gestiku, hlas, improvizaci nebo vyprávění, ale také dramaturgii, dramatickou situaci, tvorbu scénáře, smysl pro temporytmus i repertoár příběhů a postav.

Komedie dell'arte je fenomén, který se rozšířil po celé Evropě a způsobil divadelní revoluci. Díky tomu vznikla herecká profese, zrodily se profesionální kočovné herecké společnosti, na jeviště vstoupila herečka žena (do té doby hráli ženské role muži) a dramatické texty nahradily scénáře. Rodí se nový typ herce, který jako alchymista experimentuje a propojuje přírodní živly, kreativní procesy a energii. Postavy jako transmutace ohně, vody, vzduchu a země v harmonii a současně v napětí postupně tvoří scénář. 

Maska komedie dell'arte není pouhým fyzickým objektem, ale získává magickou moc, která dokáže spojit herce a postavu do jediného divadelního tvaru. Použití masky se neomezuje na zakrytí obličeje, ale vzbuzuje emoce, určuje charakteristické rysy a evokuje tajemno. 

A co dává masce komedie dell'arte tyto magické schopnosti?

Transformace identity

Maska umožňuje herci vzdát se vlastní každodenní identity a vzít na sebe prostřednictvím postavy nový život. Každá maska v sobě skrývá moc zcela se transformovat a ponořit se do role.

Zvětšený výraz

Maska funguje jako amplifikátor výrazu tváře a gest, čímž dává herci možnost komunikovat přemrštěně a pudově. Každý pohyb je jasné prohlášení, které publiku předává intenzivně a živě silné emoce.

Alchymistická symbolika

Každá maska v sobě nese různé alchymistické symboly. Představuje archeytypy, ctnosti a neřesti nebo přírodní síly a utváří vizuální nonverbální jazyk, který přímo působí na diváka.

Energetické propojení

Herec, který si nasadí masku, určuje energetické propojení mezi postavou a publikem. Maska představuje most mezi realitou a fantazií a umožňuje magické plynutí energie mezi umělcem a diváky.

Převrácení moci

V některých případech může maska převrátit běžné vnímání moci. Zdánlivě slabé postavy mohou být silné a naopak. Tato magická inverze může vést k nečekaným reakcím při představení.

Odhalení neviditelného

Maska dokáže odhalit vlastnosti postavy, které by bez ní zůstaly neviditelné. Pomocí magie odkryje maska skrytou duši postavy a vytvoří silnější pouto mezi hercem a divákem. 

Maska komedie dell'arte tedy není pouhým doplňkem, ale velmi silným magickým nástrojem, který divadelní zážitek přeměňuje na alchymistickou cestu emocí, symbolů a jedinečných spojení.

WhatsApp Image 2024-03-05 at 18.07.55.jpeg (406 KB)

Společné dědictví

Komedie dell'arte představovala a dosud představuje významnou evropskou divadelní tradici, která je srovnatelná s těmi nejvýznamnějšími uměleckými formami orientu (kabuki, kathakali, kyogen, nò). Ne náhodou se také divadelní styly 20. století inspirovaly metodou italské komedie, která již od pol. 16. století kladla důraz na techniku a všestrannost herce, jenž umí kromě hraní také zpívat, hrát na hudební nástroj a tančit. Položila tak základ sérii pravidel pro herecký trénink, scénické provedení a „matematiku“ komediálního umění. Bývá také označována jako absolutní herectví složené ze tří základních scénických komponent: herec, gesto a (tempo)rytmus akce.

V kulturním a společenském kontextu dnešní sjednocené Evropy je komedie dell'arte důležitým nástrojem znovuobjevování společného dědictví napříč národy.