JSME NA SÍTÍCH
   

WORKSHOPY 2019

JIŘÍ JELÍNEK & TOMÁŠ ALFERI: DIVADELNÍ A HUDEBNÍ DÍLNA – JÁ, PÍSNIČKA 0.

Jak vypadala „Já, písnička“ před 300 lety? Kancionál Slavíček rájský, vlastně takový velmi rozsáhlý zpěvník (obsahuje více než 800 písní – pro srovnání, The Rolling Stones mají celkem okolo tři sta sedmdesáti písniček), sestavoval farář Jan Josef Božan. Vyšel tiskem roku 1719 v Hradci Králové za vydatné finanční pomoci hraběte Františka Antonína Šporka a má letos výročí 300 let od vzniku.

Tuhle bichli plnou not a slov jsme dali do rukou režisérovi/loutkářovi Jiřímu Jelínkovi a muzikantovi/skladateli Tomáši Alferimu. V divadelní a hudební dílně, které budou nejprve probíhat zvlášť, ale ke konci se spojí a vznikne společné představení (prezentace 24. 8.), budete s lektory hledat současný autorský pohled na zašlou krásu starých časů a pomocí loutek, předmětů, zvuků, tónů a ozvěn rozžívat a rozeznívat Kuks.

Theatrum-Kuks-2018-237.jpg (138 KB)

KDY? 19. - 25. 8. 2019
KDE? Hospitál Kuks
ZA KOLIK? 3000 Kč
KAPACITA? 10 účastníků
CO ZA TO? Cena zahrnuje pětidenní workshop, ubytování od pondělí 19. 8. v hospitálu Kuks (dvou a třílůžkové pokoje, postele, sociální zařízení, kuchyňka a lednička included!) až do konce festivalu (tedy do 25. 8.), společnou prezentaci (24. 8.) a volný vstup na veškeré festivalové produkce (po usazení všech diváků s festivalovými pasy a vstupenkami se budete moci posadit na volná místa či na přístavky, případně na stání) – vyjma vybraných akcí.
Dílna je vhodná pro zájemce od patnácti let.

Bude to výzva! Obě dílny se ponesou samozřejmě ve znamení „loutky – humor – hudba“! Pojďte se v tom BARO(k)CHNIT!

↓ VÍCE ↓

DIVADELNÍ DÍLNA S JIŘÍM JELÍNKEM | „LOUTKY PODLE JELÍNKA“

Pojďte se v tom BARO(k)CHNIT!
----> REGISTRACE bit.ly/dilnasjelinkem

53600185-2292944304083052-4600043023512895488-o.jpg (101 KB)MG-1534.jpg (61 KB)

Milí budoucí seminaristé…
Taky vás štve, že na vás někdo pořád hraje, jak všechno ví a tak?
Půjčíme si staré loutky z fundusu a pak je budeme nosit okolo těch krásných soch na Kuksu, já se budu tvářit „moudře“ a říkat: „Hele, zkus rozehrát tu atmosféru té sochy tou loutkou… a teď: co si myslíme o LŽI dnes? A taky o LÁSCE? A udělejme scénku přes ty loutky o NADĚJI! A teď zas nějakou srandu!“
A pak poprosím Tomáše Alferiho, aby se k tomu zahrála taková ta hezká pasáž z toho Slavíčka.
A bude hezký počasí a už bude čas na oběd!
Takhle, já na vašem místě bych si dal KUKS bez Jelínka!
Maximálně vám stejně řekne, ať tou loutkou tak nemrdláte, ať myslíte na toho, kdo vodí tu loutku vedle vás, na vztah Louka–Loutkář a prostředí a materiál a… nebo že baroko bylo pomalejší!
Ale bude tam krásně!!!

Váš
Jiří Jelda Jelínek.

 

KDY? 19. – 25. 8. 2019
KDE? Hospitál Kuks
ZA KOLIK? 3000 Kč
KAPACITA? 10 účastníků
CO ZA TO? Cena zahrnuje pětidenní workshop, ubytování od pondělí 19. 8. v hospitálu Kuks (dvou a třílůžkové pokoje, postele, sociální zařízení, kuchyňka a lednička included!) až do konce festivalu (tedy do 25. 8.), společnou prezentaci (24. 8.) a volný vstup na veškeré festivalové produkce (po usazení všech diváků s festivalovými pasy a vstupenkami se budete moci posadit na volná místa či na přístavky, případně na stání) – vyjma vybraných akcí.
Dílna je vhodná pro zájemce od patnácti let.

REGISTRACE JE MOŽNÁ DO 30. 7. 2019!
----> bit.ly/dilnasjelinkem

 

Jiří Jelínek (1973)

Patří mezi nejúspěšnější a nejoceňovanější mladé tvůrce divadla pro děti (2002 cena pro Divadlo DNO jako Objev roku na festivalu Next Wave, v roce 2004 cena Osobnost roku za autorský přínos českému divadlu na stejném festivalu, cena Erik za nejlepší loutkovou inscenaci za rok 2013, hlavní cena na mezinárodním loutkářském bienále Spectacculo Interesse 2013 atd.). Jiří vymyslel dnes již legendární komiksovou postavu Fagi, je frontmanem kapely BomBarďák a dokáže vyrobit loutky ze všeho.

 Jelinek-Laurel-Hardy-a-ti-druzi-foto-Jan-Zrzavy.jpg (85 KB)Jirka.jpg (52 KB)

Vystudoval obor strojní mechanik a devět let pracoval jako pošťák. V roce 2000 založil s kamarády v Hradci Králové nezávislou alternativní skupinu Divadlo DNO, kterou umělecky vede. V letech 2004 – 2005 byl Jelínek v hereckém angažmá v Klicperově divadle v Hradci Králové, o rok později odchází společně s Vladimírem Morávkem do brněnského Divadla Husa na provázku, kde je až do roku 2009 zaměstnán jako herec a režisér divadla. Spolupracoval a spolupracuje s neuvěřitelným množstvím divadel a souborů (HaDivadlo, Divadlo Minor, Studio Ypsilon, Divadlo na cucky, Městské divadlo Zlín, Malé divadlo České Budějovice, Národní divadlo Brno, Divadlo Polárka, Městské divadlo v Mostě, Divadlo Drak a Mezinárodní institut figurálního divadla, Divadlo Lampion, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre atd.).

 

Hudební dílna s Tomášem Alferim | Já, písnička před 300 lety

Pojďte se v tom BARO(k)CHNIT!
----> REGISTRACE bit.ly/dilnasalferim

Alferi2.jpg (140 KB)52893209-2149766941743571-2506614519640358912-o.jpg (64 KB)

Dílna s hudebním géniem a uměleckým šéfem Divadla rozmanitostí Most Tomášem Alferim se zaměří na současné uchopení vybrané písně z barokního kancionálu „Slavíček rájský“ (což je taková první verze zpěvníku Já, písnička) a její začlenění do divadelního představení. Hudební motivy se přetaví a vloží do rozmanitých kontextů. Hlavním nástrojem bude metoda charakteristická (nejen) pro baroko a sice: improvizace. Předpokladem účasti na dílně jsou alespoň základní hudební dovednosti (rytmus, zpěv, hra na nástroj je vítaná), především však chuť tvořit a vymýšlet. Kdo má nástroj, na který hraje nebo by chtěl hrát, ať ho vezme s sebou.

 

KDY? 19. – 25. 8. 2019
KDE? Hospitál Kuks
ZA KOLIK? 3000 Kč
KAPACITA? 10 účastníků
CO ZA TO? Cena zahrnuje pětidenní workshop, ubytování od pondělí 19. 8. v hospitálu Kuks (dvou a třílůžkové pokoje, postele, sociální zařízení, kuchyňka a lednička included!) až do konce festivalu (tedy do 25. 8.), společnou prezentaci (24. 8.) a volný vstup na veškeré festivalové produkce (po usazení všech diváků s festivalovými pasy a vstupenkami se budete moci posadit na volná místa či na přístavky, případně na stání) – vyjma vybraných akcí.
Dílna je vhodná pro zájemce od patnácti let.

REGISTRACE JE MOŽNÁ DO 30. 7. 2019!
----> bit.ly/dilnasalferim

Tomáš Alferi

alferi.jpg (94 KB)

Je vystudovaný lékař, ale od promoce se věnuje pouze hudbě a divadlu. Kompozici studoval u prof. Jiřího Dvořáčka a Víta Clara. V mosteckém divadle pro děti a mládež Divadlo rozmanitostí je od roku 2001, od roku 2011 jako umělecký šéf. Skládá především hudbu scénickou, ojediněle i koncertní. Hraje v několika kapelách, v několika inscenacích, ale největší radost mu dělá tvorba pro kapelu Rozmáňa Nedloubej se v nose. Je vynikající hráč na klavír a pár dalších nástrojů podle potřeby.

co jsme dělali v roce 2018?

Pohybový workshop s Martinem Talagou | Hudební workshop s Ivou Bittovou

 

MOJE TĚLO!

Workshop s Martinem Talagou o těle a pro tělo: Být teď a tady, v této chvíli. 

Pohybová dílna s mladým choreografem a tanečníkem Martinem Talagou. Dílna byla navázaná na Talagův vizuálně-pohybový projekt #SOMA, který se inspiruje výtvarným uměním a ideálem krásy napříč historií v něm zobrazovaným. Performance putuje po českých galeriích a výstavních prostorech, přičemž pokaždé se liší. Účastníci workshopu se inspirovali lapidáriem hospitálu Kuks, kde jsou uloženy originály Braunových soch Ctností a Neřestí. Práce byla zaměřená na trénink vnímavosti a přítomnosti těla skrze zkoumání jeho základních fyziologických a anatomických principů. Studiem tělesné kompozice se odkrývají nové možnosti a nuance pohybu, obnoví se vztahy mezi naším tělem a světem, který ho obklopuje. Účastník workshopu byl vedený v práci s tělem jako zdrojem bohaté a neustálé aktuální informace. Výstupem workshopu byla performance #SOMA v rámci programu festivalu v pátek 24. 8. v lapidáriu na hospitálu.  

Kuks-na-web-193.jpg (1.70 MB)Kuks-na-web-198.jpg (1.91 MB)

MARTIN TALAGA
(*1989) je performer, tanečník a choreograf. Pochází ze Slovenska, kde získal vztah k folklóru a hře na lidové nástroje (dudy, píšťalky a fujaru). Rozhodl se ale věnovat tanci a momentálně studuje na pražské AMU choreografii na magisterském stupni. Svoje zkušenosti obohatil na mnoha workshopech doma i v zahraničí a také na choreografické stáži v LABAN/TRINITY SCHOOL v LONDÝNĚ. Jako interpret působil externě v souboru Laterna Magika v představení ANTIKÓDY v režii Braňa Mazúcha a choreografii Vierky Ondrašíkové, se kterou následně pracoval i na jejím projektu SPACE TRANSLATIONS. Dále spolupracuje se souborem SPITFIRE COMPANY, kde se účastnil před 2 roky SPITFIRE LABu, dále na site specific projektu pod vedením choreografa SAJU HARI a momentálně se alternuje s Jiřím Bartovancem v jejich poslední produkci SNIPERS LAKE. Mezi dalšími pracoval i s Radimem Vizvárym, Ondřejem Lipovským, Mattheow Rogersem, Alexandrou Karabelas, souborem VerTeDance a podílel se i na tanečním maratonu se Stefanem Drehrerem a Miou Lawrance. Věnuje se i choreografické práci a to nejen pro taneční a pohybové soubory (Viktorka, Žízně, BOI, SYNovial,…), ale i pro činoherní či alternativní divadelní soubory (Kamarádi v divadle DISK, V borůvčí souboru Geisslers Hofcomoedianten, Zmoudření Dona Quijota Divadla Spektákl). Spolu s mimem Martinem Zelinkou si založili divadelní tým [PLAY] boyz, v němž oba účinkují. Jeho performance #SOMA získala cenu prestižní přehlídky Česká taneční platforma za Taneční inscenaci roku 2018 a zároveň Objev roku 2018. Cenu uděluje mezinárodní odborná porota. 


MŮJ HLAS! 

Hudební dílna s Ivou Bittovou.

Hlas, schopnost mluvit z nás dělá lidi. Mluvení ale nemusí být jediný způsob, jak vzájemně komunikovat. Ve workshopu s vynikající houslistkou a zpěvačkou Ivou Bittovou si vyzkoušíte, jak použít svůj hlas, zpěv nebo hudební nástroj jako hlavní zdroj ke komunikaci, k navázání dialogu.  Práce bude zaměřená na improvizaci s hlasem, eventuálně i hudebním nástrojem, který si sami můžete přinést. Nezáleží na odbornosti, znalostech a zkušenostech v hudbě, hlavní je mít touhu otevřít se a rozeznít svůj hlas!

Kuks-na-web-189.jpg (1.44 MB)Kuks-na-web-173.jpg (1.53 MB)

IVA BITTOVÁ
(*1958) pochází z muzikantské rodiny. Vystudovala hudebně-dramatický obor na brněnské konzervatoři. Od prvního ročníku působila jako herečka a zpěvačka v divadle Husa na provázku v Brně. Na hodiny houslí docházela k profesoru Rudolfovi Šťastnému, který byl tehdy primarius Moravského kvarteta. „Housle se staly mým životním hnacím motorem a důležitým průvodcem mou cestou životem, neboť stejně jako hra na tento úžasný nástroj vyžaduje přísný řád, tak i mé hledání a přístup k práci vyžaduje maximální píli.“, říká Iva. Iva Bittová prošla mnoha hudebními žánry od folklóru přes alternativu, jazz, rock až ke klasické hudbě včetně hostování v opeře (role Dony Elviry v opěře Don Giovanni W. A. Mozarta). Její hudební jazyk je naprosto originální, skladby a kompozice vznikají z podnětů všedního života. Důležité je pro ní ticho a ničím nerušená pozitivní atmosféra, která se do hudby vtiskne. V roce 2015 vystudovala bakalářské studium na Akademii staré hudby při hudební vědě na Masarykově univerzitě v Brně. Iva Bittová hrála i v několika filmech, za něž získala i řadu ocenění, stejně tak získala řadu cen za hudbu. Spolupracovala s řadou vynikajících muzikantů (Antonín Fajt, Bobby McFerrin, Dorothea Kellerová, Emil Viklický, Ethel Quartet, Jiří Bulis, Jiří Stivín, Košická filharmonie, Marek Eben, Miloš Štědroň, Phil Milton, Richard Müller, Solamente Naturali, Susumu Yokota a další). Pravidelně koncertuje v Čechách i po celém světě (Brusel, Tokio, New York, Paříž,…).

CO JSME DĚLALI V ROCE 2017?

Land artová dílna s Abbém Libanskym a Barbarou Zeidler | Loutkoherecká dílna s Matijou Solcem | Pěvecká dílna s Ondřejem Mackem

 

 

HARLEKÝN, NEBO KNIHA? POJĎ S TÍM VEN!

Land artová dílna Abbé Libanskeho a Barbary Zeidler na téma Harlekýn.

Z roku 1727 (před 290 lety!) je v Kuksu doložený divadelní titul Harlekýnova svatba. V Kuksu prokazatelně stály na mostě tři (možná pět) sochy Harlekýnů, po kterých dokonce zbyly i tři podstavce. Náplní land artové dílny byla instalace “Harlekýnů” z knih. Instalace koresponduje s tradiční Bibliothekou pod kukským viaduktem, pracovat se bude s lokálním tématem i historickým motivem. Součástí workshopu je i spoluúčast na budování instalace Bibliotheca XV.

017.-patek-25.-8.-Jiri-Kottas-.jpg (541 KB)020.-patek-25.-8.-Marianna-Borecka-.jpg (2.22 MB)

ABBÉ LIBANSKY
(1952) je fotograf, grafik a land artový umělec. Narodil se v Praze, od roku 1982 žije a pracuje ve Vídni. Zabývá se také výstavní činností nejen v Rakousku a v Čechách, ale i v zahraničí – jako např. Recycling Art (Curych), Československá fotografie v exilu (Praha), Borders in the Head / 200 Benešových hlav proti populizmu (hranice mezi Českou republikou a Rakouskem), Bibliotheca I – XV. (festival THEATRUM KUKS) nebo My Underground (Vídeň, Krakov, Tel Aviv, Jeruzalém, Drážďany, Varšava, Brusel, Praha, Mnichov). Spolu s ním povede workshop fotografka a grafička Barbara Zeidler z Institut für Kulturresistente Güter.



LOUTKY V RUCE

Loutkoherecká dílna Matiji Solceho na téma Pulcinella a smrt.

Loutka. Jak se rodí, jak se oživuje, jak žije? Co všechno můžu dělat, když ji mám v ruce? A co když umře?! Tím vším se zabývala loutkoherecká dílna pro zkušené, méně zkušené i zcela nepolíbené loutkáře. Účastníci se sami mohli vymyslet technologii a využití loutky, sami si ji vyrobit, animovat a ozvučovat. Tématem workshopu byla klasická postava komedie dell´arte – a zároveň i italského loutkového divadla – Pulcinella a její boj se Smrtí. Tímto tématem se připomělo loňské třistadvacetileté výročí první dochované návštěvy loutkového Pulcinelly v Čechách, kterého přivezl na dvůr hraběte Šporka do Kuksu loutkář J. Ch. Neumann v roce 1697.

011.-ctvrtek-24.-8.-Marianna-Borecka-.jpg (1.31 MB)04.-ctvrtek-24.-8.-Marianna-Borecka-.jpg (1.67 MB)

MATIJA SOLCE 
(1981) je muzikant, loutkář, herec, režisér, lektor a pedagog, absolvent doktorského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU (téma "hudební perspektivy loutkového divadla"). Ve své tvorbě úzce propojuje hudbu a divadlo, a proto se jeho koncerty často proměňují v interaktivní divadelní představení nebo se jeho loutkové inscenace stávají hudebními skladbami. Se svými loutkově-hudebními inscenacemi navštívil již téměř celý svět (EU, Rusko, Japonsko, Ekvádor, Austrálie, Mexiko a další). Matija je také excelentním hráčem na akordeon a velkým znalcem lidových hudebních stylů (balkánský, klezmer, irský, bretoňský, skandinávský, cikánský, slovinský a další). Je zakladatelem a kapelníkem pražské hudebně-divadelní skupiny Fekete Seretlek, člen mezinárodní skupiny Etno in Tranzit a spolu s populárním chilským hudebníkem Nano Sternem založili duo Folkoholics, se kterým cestují zejména po střední a jižní Americe.



ZPÍVEJ JAKO BIONI!

Aneb Kantáty Antonia Bioniho v současné interpretaci. Hudební dílna Ondřeje Macka.

Cílem workshopu bylo oživit hudbu Antonia Bioniho, benátského skladatele spjatého s hudební a divadelní kulturou Kuksu doby hraběte Františka Antonína Šporka. Náplní workshopu bylo nastudování a provedení Bioniho kantát, unikátně dochovaných v hudebním archivu arcibiskupského zámku v Kroměříži. Skladatel a zpěvák Antonio Bioni (1698–1739) pocházel z Benátek, kromě rodného města působil zejména ve Střední Evropě, především v Praze, Vratislavi a ve Vídni, kde také zemřel. V roce 1724 přišel do Čech jako člen operní společnosti Antonia Denzia a Antonia Marii Peruzziho. V létě téhož roku, ještě před zahájením provozu Šporkovského divadla v Praze, byla v Kuksu dávána Bioniho opera Orlando Furioso. Během nastudování Bioniho kantát byli účastníci kursu seznamováni se základními principy interpretace italské hudby 18. století (práce se textem, aplikace afektové teorie a barokní rétoriky v praxi, zpěv recitativu, vokální ornamentika aj.).

029.-patek-25.-8.-Marianna-Borecka-.jpg (1.22 MB)031.-patek-25.-8.-Marianna-Borecka-.jpg (1.29 MB)

ONDŘEJ MACEK 
(1971) je český hudebník, cembalista, hudební vědec a badatel. Zaměřuje se především na hudbu barokního období a zejména pak na operní tvorbu období baroka. Od roku 1997 žije a působí na zámku v Českém Krumlově, kde se zabývá výzkumem a interpretací barokní opery.